Welke gezondheidsvoordelen een koude douche kan hebben

Het heeft mentale en lichamelijke voordelen.

Lees ook

De een draait de douche tot 40 graden, de ander tot 41 en weer iemand anders vindt een temperatuur van 38 graden prima. Douchen op 20 graden? Dát zien we eigenlijk allemaal niet zitten. Toch zou je het best eens kunnen proberen. Het blijkt namelijk een aantal fijne gezondheidsvoordelen te hebben.

Lichamelijke voordelen

Ja, het is inderdaad wat oncomfortabel om met koud water te douchen, maar daar zit het ‘m nu juist in. Volgens Dr. Holly Schiff ervaar je door een douche met koud water fysieke en mentale voordelen. Dat koude water op je huid zorgt namelijk voor een soort kettingreactie in je lichaam. “Koud water zorgt ervoor dat de oppervlaktevaten op de huid opengaan. Dat leidt bloed weg van het oppervlak van je huid naar je organen en hersenen. Het bloed voorziet je hersenen en organen dan van zuurstof en voedingsstoffen”, legt ze uit aan Bustle.

Dr. Shiff vervolgt dat een koude douche de nervus vagus stimuleert, een zenuw die vanuit de hersenen naar de organen in je borstkas en buik gaan. Deze nervus vagus speelt een grote rol in het regelen van je stressgevoel. “Je sympathische zenuwstelsel neemt af wanneer je lichaam aan het koude water went. Ondertussen neemt het parasympatische systeem toe.” In andere woorden: dit zorgt ervoor dat het koude water een kalmerend effect heeft. Het kan symptomen van depressie en anxiety verminderen. Bovendien wordt je lichaam ook nog eens gestileerd om meer endorfine aan te maken, het hormoon dat jou een goed gevoel geeft. Een snelle, koude splash kan er al voor zorgen dat je cortisolniveau (ook wel het stressniveau) afneemt.

En een gevolg op de korte termijn: het helpt je jouw gedachten (even) te verzetten. Tijdens een behoorlijk koude douche denk je echt niet aan je enorme takenlijst.

Frequentie

Gek op warm douchen? Dan kunnen we ons voorstellen dat je het niet ziet zitten om elke dag koud te douchen. En dat hoeft gelukkig niet. Twee keer per week koud douchen is voldoende om er de vruchten van te plukken. Al kun je het ook wel sporadisch toepassen. “Je kunt het onderdeel uit laten maken van je routine, of je kunt de techniek gebruiken wanneer je je gestrest voelt, of wanneer je overweldigd raakt als een hack om je lichaam te kalmeren”, stelt Dr. Shiff, die koude douches aanraadt aan haar patiënten.

Bovendien hoef je ook niet heel lang met koud water te douchen. “De douche mag absoluut snel”, vertelt ze. “Tot vijf minuten is lang genoeg om symptomen van een depressie te verminderen en om de andere voordelen te ervaren.” Je kunt je douchesessie ook best beginnen met warm water, en eindigen met koud water.

En, zo benadrukt Dr. Shiff, die koude douche is niet voor iedereen. Sla die koude douche over als je een hoge bloeddruk of een hartkwaal hebt. De vernauwde bloedvaten door de kou kunnen namelijk een risico vormen. Luister ook altijd naar je lichaam. Vind je die koude douche heel erg naar? Onthoud dan: niets moet.

Bron: Bustle | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook