Welk effect het op je carrière kan hebben als je een people-pleaser bent

Niet goed voor je carrière, maar ook niet voor je mentale gesteldheid.

Erg collegiaal is het niet als je altijd ‘nee’ zegt tegen verzoekjes van collega’s. Toch is het belangrijk om ook niet altijd ‘ja’ te zeggen. Het kan je carrière – of in ieder geval je gemoedsrust – namelijk te veel beïnvloeden als je altijd maar anderen wilt pleasen op de werkvloer.

Aangeleerd gedrag

Natuurlijk is het fijn om eens wat voor een ander te doen op het werk, maar therapeut Abby Rawlinson waarschuwt dat je het niet te veel moet doen. Met specialismes in imposter syndrome, anxiety en burn-out weet Rawlinson waar ze het over heeft. Op haar Instagrampagina legt ze uit dat het belangrijk is om niet te veel een people-pleaser te zijn. “Eenmaal aangeleerd, kan het iemands go-to manier zijn om uitdagingen uit de weg te gaan.”

People-pleasers zijn geneigd om tegen veel dingen ‘ja’ te zeggen, ook als ze er geen tijd voor hebben. Simpelweg omdat ze aardig willen zijn voor een collega. “Deze persoon omzeilt diens eigen behoeften of identiteit om in de behoeften van een ander te voorzien. En het wordt gedaan in een poging om conflicten, oordelen of kritiek te vermijden.”

Er handigheid in krijgen

Rawlinson vervolgt dat people-pleasers dit gedrag vertonen, omdat het voor hen ‘veiliger’ voelt. Het voelt voor hen veiliger om te luisteren, dan om zelf wat te zeggen. Ze zijn het liever eens met dingen dan oneens. Hulp geven is voor hen ook veel makkelijker dan hulp vragen. “People-pleasers kunnen heel bedreven zijn in het blij maken van andere mensen, om zo escalaties te voorkomen. Maar om dit te doen, hebben ze vaak hun eigen behoeften en grenzen losgelaten.” Dit kan op de werkvloer niet alleen zorgen voor een work overload, maar het kan ook een grote invloed hebben op je mentale gesteldheid. Zo vertelt Rawlinson dat mensen hierdoor hun eigen voorkeuren negeren, “waardoor ze uiteindelijk het gevoel krijgen dat ze geen identiteit hebben.”

En altijd maar anderen een plezier willen doen op het werk, heeft ook nare gevolgen. “People-pleasers kunnen zichzelf overbelasten door overal ‘ja’ op te zeggen, wat vaak leidt tot burn-out.”

Op de werkvloer

Vind je het lastig om vast te stellen of jij een people-pleaser bent? Rawlinson tekende enkele kenmerken op waaraan je het kunt herkennen. En denk niet dat het alleen gebeurt als je voor een baas werkt, ook mensen die hun eigen baas zijn kunnen people-pleasing gedrag vertonen.

Werk je voor een baas, met andere collega’s? Dan kan people-pleasing er als volgt uitzien:

  • Je neemt extra werk aan om een ander een plezier te doen.
  • Je voert de taken uit die niemand wil doen, omdat je de vrede wilt bewaren.
  • Je checkt bij iedereen wat ze vinden van je keus, zodat je niemand voor het hoofd kunt stoten.
  • Je bent stil tijdens vergaderingen, zodat je conflicten kunt vermijden.
  • Je neemt de mening van een ander over, zodat er geen conflicten kunnen ontstaan.

Maar ook als je je eigen baas bent, kun je je schuldig maken aan people-pleasing. Volgens Rawlinson kan zich dat op de volgende manieren uiten:

    • Je doet te veel werk, waar je de ‘klant’ niet voor factureert.
    • Je biedt al een korting, zonder dat de klant daar überhaupt al om heeft gevraagd.
    • Je neemt meer werk aan dan je eigenlijk kunt doen binnen kantooruren, omdat je mensen niet wilt teleurstellen.
    • Je verbergt je echte mening, omdat je niet veroordeeld wilt worden.
    • Je stemt in met onrealistische deadlines en rekent minder dan je waard bent.

Stoppen met pleasen

Stoppen met een ander pleasen kan ontzettend lastig zijn. Enkele manieren om jezelf niet meer voorbij te lopen? Stel duidelijke grenzen. Maak met jezelf bijvoorbeeld de afspraak dat je geen extra taken meer aanneemt van anderen als je al drie lopende projecten hebt. En help anderen alleen als je het ook echt wílt, en niet omdat je bang bent dat er anders een conflict ontstaat. De kans is groot dat diegene het ook zelf kan doen of dat er iemand anders is die kan helpen. Vind je het allemaal lastig? Vraag mensen dan om je wat tijd te geven om erop terug te komen. Als je de tijd neemt, kun je goed nadenken over of je ergens écht tijd voor hebt. Bovendien kun je dan ook de tijd nemen om iemand netjes ‘nee’ te verkopen. Succes!

Bron: Instagram Therapy with Abbey, Very Well Mind | Beeld: iStock

Laatste nieuws