Zo weet je of je te veel met je collega’s deelt

Sst, niet doorvertellen!

Hartstikke leuk om tijdens de vrijmibo uitgebreid te vertellen over je woeste weekend. Maar hoeveel persoonlijke details kunnen we eigenlijk delen met collega’s? En nog belangrijker: delen we te veel met onze baas?

Misschien zijn de afgelopen jaren er niet makkelijker voor je op geworden. Door corona hebben veel meer mensen last gekregen van depressie en de cost-of-living-crisis kan voor veel financiële stress zorgen. Het kan daarom fijn zijn om er met gelijkgestemden over te praten en misschien heb jij die wel gevonden in je collega’s.

Emotionele deel

“Ik vind het belangrijk om iemand op directieniveau in vertrouwen te kunnen nemen”, zegt Julia Portelly, freelance Pr-consultant. Julia deelde veel met haar vorige baas, toen zij midden in een depressie zat. “Werk is zo’n groot deel van je leven en om maar gewoon dat persoonlijke, emotionele deel van jezelf uit te zetten, dat is niet goed voor je.”

Julia vertelt dat ze meerdere keren heeft gehuild bij haar baas. “Ik voelde me altijd ontzettend onprofessioneel. Maar zij verzekerde me dat ze niet over mij oordeelde en dat het hartstikke normaal was. Ik was enorm dankbaar dat ze er voor me was.”

Geldzaken

Hartstikke fijn natuurlijk, maar dit is helaas niet altijd hoe het werkt. Er zijn bepaalde dingen die je beter niet in detail kunt delen met je collega’s en helemaal niet met je baas. You guessed it: geldzaken.

Jasmine Birtles, oprichter van en financieel expert bij het platform Money Magpie, zegt dat schulden een van die onderwerpen is waar je maar beter mee kunt opletten, maakt niet uit hoe close je met je baas bent. Dat kan namelijk voor scheve verhoudingen zorgen of ongemak. “Uiteindelijk is het aan ons om verantwoordelijkheid te nemen voor onze eigen financiën.”

Therapie

Daarnaast is het ook goed om te bedenken dat je collega’s er niet zijn om je problemen voor je op te lossen. Je baas is niet je therapeut, maar misschien kan die wel een outsider voor je inschakelen om over je mentale gezondheid te praten. Het gaat namelijk niet om het oplossen van iemands problemen, maar het is wel goed als je je relaxt genoeg voelt bij je baas of collega’s om over persoonlijke zaken te praten wanneer je dat nodig hebt.

Dat is zoals altijd een grijs gebied en het is aan jou om aan te voelen waar je het wel en niet over kan hebben op de werkvloer. Je moet zeker niet alles opkroppen, maar vraag je ook eens af of datgene wat je wil delen iets is wat de ander in een ongemakkelijke positie kan brengen. Respecteer elkaars grenzen, as always, en zo kun je hartstikke mooie vriendschappen ontwikkelen met je collega’s. Daar wordt werken alleen maar leuker van.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws