Dit is het geheim om gemotiveerd te blijven

Zo ga je een motivatiedip tegen!

Creative young woman working on laptop in her studio

Het maakt niet uit met hoeveel passie jij je inzet voor je werk of hoeveel baat je ook hebt bij dat bezoekje aan de sportschool. Er zullen altijd momenten zijn waarop je de motivatie er helemaal voor verloren bent. Nu is er uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe wij motivatie ervaren, en wat blijkt? De oplossing voor zo'n motivatie-dipje ligt binnen handbereik.

Willen versus moeten

Het onderzoek, dat onlangs gepubliceerd is in de Journal Of Research In Personality, stelt dat mensen motivatie op twee manieren kunnen ervaren. Dat verschilt van persoon tot persoon, en zelf van klus tot klus. Het grote verschil zit 'm in het iets wíllen doen of iets móeten doen. De zogenaamde want to-motivatie leggen de onderzoekers uit als het concept motivatie waar je vast bekend mee bent: de interne drang om iets klaargespeeld te krijgen. De have to-motivatie staat daar lijnrecht tegenover: dit komt voort uit externe bronnen, en hangt meer samen met verwachtingen van anderen en schuldgevoelens als we daar niet aan voldoen.

Wilskracht

Deze splitsing in motivatiebronnen bleek in zeven tests veel uit te maken voor de deelnemers aan het onderzoek. Want wat bleek: mensen met de want to-motivatie maakten veel meer conscious beslissingen om hun doel te bereiken. Die interne wilskracht maakte dat deze deelnemers heel bewust afleiding uit de weg gingen en obstakels vermeden. Dat maakte het bereiken van hun goals een flink stuk makkelijker.

Degenen die niét deze interne motivatie voelden, bleken vooral zichzelf het leven een stuk moeilijker te maken. Hoewel degenen met have to-motivatie wel de noodzaak voelden om taken uit te voeren, plaatsten zij zichzelf sneller in de buurt van afleidingen. Kortom: een heel subtiele vorm van zelfsabotage.

Tips

Nu is het simpelweg niet mogelijk om élk klusje vol passie en wilskracht aan te vliegen. Soms heb je gewoon écht geen zin in dat rondje sportschool, of het beantwoorden van die vervelende e-mail. Maar de onderzoekers hebben daar een tweetal goede tips voor verzameld. Hiermee kun je die have to-motivatie zonder al te veel moeite omzetten in want to-motivatie.

1. Link de taak aan je waarden

Jij weet wie je bent en je weet waar je voor staat. En taken die je misschien echt de keel uitkomen, sluiten wél precies aan bij je waarden als persoon. Door de have to-taken hieraan te koppelen, is het makkelijker om ze om te zetten naar want to-taken. Zeg nu zelf: die nare e-mail is misschien niet leuk, maar jij gaat mooi niet over je heen laten lopen. Zo maak je van een have to (een vervelende mail beantwoorden) opeens een want to (je gelijk halen).

2. Doe er iets leuks naast

Een andere optie is beseffen dat het allemaal simpelweg niet zo'n big deal is. Sommige taken moeten gebeuren, maar hebben nu eenmaal niets met jouw persoonlijke normen en waarden te maken. Dit los je op door tegelijkertijd iets leuks te doen, waarmee je het reward system in je hersenen activeert. Zet bijvoorbeeld een muziekje op terwijl je al swingend de was wegwerkt, of geniet van je favoriete snack terwijl je een saai klusje op de werkvloer oplost. Door het leuk te houden, creëer je een hoop want to-motivatie bij jezelf!

Bron: Stylist.co.uk | Beeld: iStock