Ze werkt al sinds 1987 bij H&M, en kent de modewereld dus door en door. Marie Claire sprak Ann-Sofie Johansson naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Studio collection, die vanaf vandaag verkrijgbaar is.
Van de oude garde
“Ik werk al sinds 1987 bij H&M. Ik wilde aan de slag op het hoofdkantoor, maar het leek me een goed idee om dan te beginnen in één van de winkels, om het merk goed te leren kennen. In de avonduren volgde ik cursussen over mode, design, kunst. Ik stelde mijn portfolio samen en stuurde dit op naar H&M’s Head of Design. Ik kon aan de slag als design assistent, groeide door naar designer, en ben inmiddels zelf Head of Design. In deze functie houd ik me vooral bezig met onze jaarlijkse designer collaborations, en speciale collecties.”
Een typische werkdag
“Mijn werkdagen verschillen nogal. Soms ben ik een hele dag bezig met interviews, sommige dagen spendeer ik met het doen van research, andere dagen houd ik vrij voor creatieve dingen als het zoeken van inspiratie voor nieuwe collecties. Ik merk dat de beste ideeën vaak voortkomen uit die creatieve tijd, maar ook uit simpelweg kletsen met collega’s, en met mensen om je heen. Voor die creatieve momenten proberen we bewust tijd vrij te houden – we zijn immers een creatief bedrijf – door het aantal meetings te minimaliseren.”
Altijd anders
“Mode verandert continu, en mijn baan daardoor ook. Fashion is een reflectie van de samenleving, van de wereld waarin we leven. Daardoor ben je nooit klaar met leren en ontwikkelen. Je moet je blijven ontwikkelen als persoon, als creative, wanneer je werkt in de modewereld.”
H&M’s Studio-collecties
“Het is lastig te zeggen wat de gemene deler van alle Studio-collecties is, maar ik denk dat ze altijd een goeie mix zijn van items. Je vindt meestal items als een jersey, hoodie of T-shirt, maar ook meer tailored stukken én altijd een paar statement pieces. Het uitgangspunt is in ieder geval altijd dat de items draagbaar zijn in het dagelijks leven, en dat je ze kunt mixen met dat wat in je kast hangt. Dat is immers de manier waarop we ons vandaag de dag graag kleden: een mix van stijlen, van nieuw en oud, een combinatie van merken. Ergens op het kruispunt tussen die dingen, vind je jouw persoonlijke stijl.”
Zo begint een collectie
“Een collectie kan beginnen met verschillende dingen. Denk aan een kleur die je pakt, een materiaal dat we willen gebruiken, en misschien bepaalt dat materiaal dan weer de silhouetten van de items. De nieuwe Studio-collectie kwam voort uit een researchartikel dat ging over de mogelijkheid dat we ooit met z’n allen op Mars gaan wonen.”
Ann-Sofie haar favorieten
“Lastig kiezen, en het ligt eraan waar je naar op zoek bent. Voor een feestelijk item zou ik zeggen: de zilveren set – die is denk ik snel uitverkocht. Ben je op zoek naar een ultiem comfy item, dan de turquoise-kleurige oversized jumper. Die kun je ook als minidress dragen. Ben je op zoek naar een basic met een twist, dan is het witte overhemd met glinstertjes je ding. En voor een timeless classic zou ik de bruine pea coat willen tippen, want die kun je de hele herfst en winter lang met álles dragen.”
Meer vintage, minder logo’s
“Hier in Stockholm staan in het weekend rijen voor vintage winkels. Ik koop al mijn hele leven vintage, maar de trend is nu ook doorgesijpeld naar jongere generaties. En dat is goed, want als we circulair willen zijn, moeten we dingen een tweede leven geven. Verder gaan we minder logo’s en streetwear zien, en meer elegante looks en minimalistische items.”
Beste fashion tip
“Never say never! Ik heb ooit gezegd dat ik nooit meer witte sokken zou dragen, maar vandaag heb ik toch echt witte sokken in m’n loafers aan.”
Beste carrièreadvies
“Be on time & be kind. Je weet nooit of en wanneer je mensen nog een keer tegenkomt, dus wees aardig. Luister naar mensen, heb een open mind, wees nieuwsgierig, stop nooit met leren. En weet dat sommige dingen tijd vergen, dus wees geduldig.”
Beeld: H&M