Hoe kun je omgaan met een ongeschikte baas?

Je baas speelt een belangrijke rol in je carrière, ook als je baas niet geschikt is.

We hopen natuurlijk allemaal dat bazen die niet van wanten weten enkel in Amerikaanse films voorkomen, maar helaas is de werkelijkheid dat we ze wel degelijk op de alledaagse werkvloer treffen. And that sucks, want een baas kan veel invloed op je carrière hebben. Dus hoe deal je ermee?

Objectief zijn

Een slechte baas hebben kan je bloed doen koken. Niet omdat diegene daardoor een slecht persoon is, maar omdat die persoon die sturing en leiding hoort te geven dat dan niet blijkt te kunnen. Al is dat wel objectief. Mary Abbajay, president van een organisatieadvies- en coachingsdienst, wil erop wijzen dat er niet zo zeer slechte en goede managers zijn. De manier waarop we graag werken, verschilt namelijk erg per persoon. “Onthoud, de meeste managers krijgen helemaal geen training in hoe ze mensen moeten managen”, zo vertelt ze aan NBC News BETTER. Mensen krijgen die rollen vaak omdat ze erg goed zijn in een bepaalde taak, niet omdat ze zo goed zijn in leiding geven. Al zijn er alsnog veel manieren waarop een manager of baas de plank mis kan slaan.

Ja, het kan frustrerend zijn als je baas niet is wat je van hem of haar verwacht. Abbajay raadt aan om het beste van de situatie te maken. Zo stelt ze dat het jou tot een betere professional maakt en dat je hierdoor leert hoe jij het zelf zou willen aanpakken als je die rol ooit zou krijgen. Ook is het goed om je baas te vriend te houden, want of je het nu wil of niet: je baas speelt een belangrijke rol in je carrière.

Hoe je dan het beste met die ‘slechte’ baas kunt samenwerken? Wij delen enkele tips.

1. Achterhaal op welke manier ze leidinggeven

Het vraagt wat van je aanpassingsvermogen, maar het kan zaken op de werkvloer makkelijker maken als je weet op welke manier jouw baas of manager graag werkt. Vindt diegene het fijn om regelmatig updates te krijgen over hoe alles gaat? Communiceert je baas liever in person of via de mail? “Het gaat erom dat je begrijpt hoe ze in elkaar steken (en niet om hoe jij zou wíllen dat ze zouden zijn)”, vertelt Abbajay. Als je dat weet, kun je makkelijker manieren vinden om met die persoon samen te werken door je eigen gebruiken wat aan te passen.

Simpel voorbeeld: merk je dat je baas in de ochtenden het beste functioneert? Dan kun je overwegen om acht uur ’s ochtends te beginnen in plaats van om negen uur ’s ochtends. Natuurlijk moet alles voor jezelf ook behapbaar blijven, maar het is enkel een voorbeeld om beter samen te werken met je leidinggevende.

2. Laat dingen los

We know, het is moeilijk om veranderingen door te voeren. Zeker als de werkstijl van je manager of je baas heel anders is dan die van jou. Als je baas een micromanager is en continu updates van je verwacht, terwijl jij het prima vindt om diegene een keer in de week op de hoogte te stellen, dan kan het botsen. Hier bitter over zijn, gaat alleen niet helpen.

Abbajay ziet dit als een gelegenheid om te leren omgaan met personen die anders zijn dan jij. Je gaat dit immers nog veel vaker tijdens je carrière meemaken. “Hoe beter we ons kunnen aanpassen aan managementrelaties met verschillende mensen, hoe beter we zullen zijn in ons werk, legt ze uit. Haar advies: “Kijk of je niet wat meer kunt aanpassen.” Lukt dat niet, en kun je het ook niet veranderen? Leer dan om dingen los te laten.

3. Weet wanneer het tijd is om te gaan

Je kunt nog zo erg je best doen om je aan te passen aan de ander, maar hier zitten natuurlijk grenzen aan. “Er is geen reden waarom je miserabel moet zijn”, stelt Abbajay. Maakt de situatie je echt ongelukkig? Of zorgt het voor te veel frustraties? Dan is het oké om te accepteren dat een andere baan je wellicht gelukkiger zal maken.

Ook benadrukt Abbajay dat het belangrijk is om te weten wanneer je baas toxic is, in plaats van een slechte manager. In dat geval is het altijd beter om naar een andere baan te solliciteren. “Je zult niet je beste zelf zijn als je je meer zorgen maakt om je baas dan om je baan.” Een toxic baas kan leiden tot emotionele uitputting, gevoelens van depressie en chronische stress. En dat is geen enkele baan waard!

Bron: NBC News BETTER | Beeld: iStock

Laatste nieuws