Belangrijke empathische eigenschappen voor op de werkvloer

Empathie is de ondergewaardeerde eigenschap die anno 2023 meer aanzien verdient op de werkvloer.

We weten allemaal hoe belangrijk het is om over empathische eigenschappen te beschikken, maar op het werk wordt een empathisch persoon nog weleens gezien als een ‘zachter’ type. En dat terwijl empathie een krachtige eigenschap is, óók op de werkvloer.

Het belang van empathie

Ooit een collega gehad die zich totaal niet in jou kon verplaatsen? Of een werkgever die nooit eens ‘dank je wel’ zei, ook niet toen je voor diegene tot diep in de nacht doorploeterde? Het zijn op z’n zacht gezegd geen prettige momenten, die bovendien makkelijk voorkomen konden worden als iemand diens empathische kant zou uiten. Het is tijd om empathie als de superkracht te zien die het is, vindt empathie-expert Mimi Nicklin. Volgens haar brengt het allemaal voordelen met zich mee als iedereen empathie op de werkvloer zou omarmen.

“Empathie is ons evolutionaire vermogen om de wereld te zien vanuit andermans perspectief. Het is de erkenning dat iedereen dingen op diens eigen manier ziet”, vertelt Nicklin in gesprek met Stylist UK.

Verkeerde perceptie

Corona heeft ons veel nieuwe inzichten gebracht. We ontdekten dat kantoorbanen goed vanuit huis te doen waren, maar we leerden ook dat we behoefte hebben aan connecties met anderen. Het ging ons daarbij niet alleen om connecties met vrienden en familie, maar we hadden ook behoefte aan betrokkenheid van collega’s. Het is daarom best vreemd dat we empathie op de werkvloer nog niet altijd als iets positiefs zien. We zien deze krachtige eigenschap vaak als een ‘soft’ kenmerk. Maar volgens Nicklin kan een sterke leider zich hierin juist onderscheiden.

“Het vermogen om begrip te tonen voor de meningen en ervaringen van anderen, onderscheidt leiders van hun peers op de werkvloer”, stelt de empathie-expert. Volgens haar stimuleert empathie de bedrijfsprestaties. “Het stimuleert relaties en zorgt voor aanzienlijke verbeteringen op het gebied van carrièresucces.”

Goede eigenschappen

Er zijn verschillende empathische eigenschappen, maar volgens Nicklin zijn er een aantal eigenschappen in het bijzonder waarmee je kunt scoren op de werkvloer.

  • Nieuwsgierigheid | Volgens Nicklin zijn empathische mensen van nature nieuwsgierig. “Ze stellen vragen die anderen niet zouden stellen en onderzoeken antwoorden om dieper in iemands inzicht te duiken om hun standpunt beter te begrijpen.”
  • Lichaamstaal | Onderschat nooit kracht van lichaamstaal. Denk aan oogcontact maken en een open houding aannemen. Wil je iemand laten weten dat je diegene serieus neemt? Luister dan aandacht, maak oogcontact en zorg ervoor dat je lichaam in de richting van de spreker staat en sla ook je armen niet over elkaar heen. Om het helemaal compleet te maken, zou je kunnen knikken om duidelijk te maken dat je info in je opneemt.
  • Luisteren | “Empathische mensen begrijpen hoe belangrijk het is om echt naar een ander te luisteren”, weet Nicklin. Dit is natuurlijk meer dan iemand laten uitpraten. Het gaat om het opnemen van iemands woorden. Deze vaardigheid helpt je om een ander (of de opdracht) beter te begrijpen, maar het schept ook een betere band tussen jou en je collega’s.
  • Dankjewel zeggen | Bij sommige mensen schiet het er nog weleens bij in: je waardering voor iets uitspreken. Door te bedanken voor iets laat je iemand weten dat je diegene waardeert en dat je iemands daad naar waarde kunt inschatten.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws