Om deze reden kun je je gestrest voelen als je net terug bent van vakantie

Post-holiday anxiety is echt een ding.

In het beste geval keer jij na een vakantie volledig opgeladen en ontspannen terug naar kantoor. Maar wist je dat dit gevoel voor velen helemaal niet vanzelfsprekend is? Steeds meer mensen hebben last van een zogenaamde post-holiday anxiety wanneer ze hun werklaptop weer openklappen.

Voorpret

Het begrip voorpret valt regelmatig wanneer iemand net een vakantie heeft geboekt, maar is dat het wel echt? Is het echt pret? We weten dat het heel belangrijk voor je mentale gezondheid is om een vakantie op te nemen, maar voordat je van die welverdiende time off kunt genieten, moet je alles op het werk netjes achterlaten. Wie gaat die ene klant van je overnemen? Heb jij wel tijd om dat andere project af te ronden?

En heb je dan eindelijk vakantie? Dan stapelen de klussen zich waarschijnlijk op terwijl je out of office bent. Een stressvrije terugkeer naar kantoor? Not so much. 

Stress na vakantie

Psychotherapeut Ruairi Stewart ziet veel stress bij mensen die weer aan het werk gaan na een vakantie. “In staat zijn om helemaal tot rust te komen is essentieel”, vertelt ze aan Stylist. “Maar voor sommige mensen kan de gedachte om terug te keren naar een hectische werkomgeving – een omgeving die hen in eerste instantie uitputte – zorgen voor gestreste, angstige en overweldigende gevoelens.”

Je werk kunnen loslaten is van groot belang. Mensen die dit niet kunnen, raken soms nog gestrester van een vakantie. “Ze kunnen gestrester raken als ze denken aan het werk dat ze niet hebben voltooid, aan het werk dat nog op hen wacht en aan het werk dat hun input nodig heeft.” Sommige mensen ervaren zelfs schuldgevoelens als ze vrij nemen. Zij voelen zich dan schuldig, omdat zij dan vrij zijn en andere collega’s wel aan het werk zijn.

De stress die je dan ervaart, verpest niet alleen je vakantie (nogmaals, een welverdiende vakantie), maar kan zich ook uiten op de volgende manieren:

  • Een verstoord slaappatroon
  • Moeite om in slaap te vallen
  • Lange periodes van zorgen en irrationeel denken
  • Rusteloosheid
  • Erg prikkelbaar
  • Niet in staat zijn om je te concentreren
  • Een zenuwachtig gevoel
  • Vermoeidheid
  • Troost zoeken in eten, medicatie, alcohol of drugs
  • Een knoop in je maag ervaren als je aan het werk denkt
  • Droge mond
  • Zweten
  • Rillend gevoel

Post-holiday anxiety tegengaan

Er zijn gelukkig een paar dingen die je kunt doen om het gestreste gevoel tegen te gaan. Als eerste tipt Stewart om je alleen te focussen op de dingen waar je controle op hebt, vlak voordat je vertrekt. “Ruim je werkplek op en besteed wat extra tijd aan je e-mails. Maak daarna een lijst met wat je moet doen, werk die af en maak een lijst met wat je moet doen als je terug bent op het werk.” Op deze manier heb je een goed overzicht, en dat kan voor veel rust zorgen.

Daarnaast is het belangrijk om je bewust te worden van je negatieve gedachten wat betreft je werk. Stewart raadt aan om goed na te denken over waarom je die gedachten hebt. “Je komt er dan achter dat er vaak maar weinig waarheid in zit.” En, misschien wel de belangrijkste tipt van allemaal: wees aardig voor jezelf als je terug bent. “Het is niet zo dat je moet overdrijven om te compenseren dat je op vakantie was. Het heeft geen zin om je kapot te werken, alleen maar omdat je even weg was.” Focus je dan ook op voldoende slaap, beweging, goede voeding en activiteiten die je ontspannen. Good luck! 

Bron: Stylist | Beeld: Adobe Stock

Laatste nieuws