Mannen boycotten Gillette na #MeToo-reclame

Mannen boycotten Gillette na #MeToo-reclame

Afgelopen week bracht Gillette een campagne uit in het teken van #MeToo, waarin mannen worden opgeroepen om zich beter te gedragen. Veel mensen vinden de reclame prachtig en ontroerend, maar er zijn ook duizenden mensen die het niet met de boodschap eens zijn.

De reclame

Lees ook: Kate Moss openhartig over modellenleven als tiener: 'Ik vond het vreselijk!'

De reclame gaat over het effect van ‘giftige mannelijkheid’: een jongen die gepest wordt door andere jongens, seksuele intimidatie, catcalling en ongelijkheid op de werkvloer. Gillette moedigt mannen aan om elkaar te verbeteren en voor slachtoffers op te komen. In de campagne zie je hoe mannen hun vrienden ervan weerhouden om vrouwen op straat een ongemakkelijk gevoel te geven. Gillette impliceert dat dit de rolmodellen zijn van de moderne tijd.

Kritiek van mannen

Hoewel veel mensen de reclame prachtig vinden, schiet het bericht bij sommige mannen in het verkeerde keelgat. Ze voelen zich aangevallen omdat Gillette suggereert dat mannen zich beter zouden moeten gedragen. Mannen verzamelen zich op Twitter om het scheermessenmerk te boycotten en geven Gillette er genadeloos van langs. Op Twitter staan foto’s van mannen die demonstratief afscheid nemen van hun scheermesjes. “Ik heb Gillette 20 jaar lang gebruikt, maar ik zal deze rommel nooit meer gebruiken. Ik ga op zoek naar een merk dat mannelijkheid support” en: “Ik gebruik Gillette nooit meer. Dit is een goed excuus om over te stappen naar Harry’s Razors”  klinkt er op Twitter.

Verklaring

Op Twitter wordt uitgehaald naar vrouwen die de reclame verdedigen: zij zouden het ook niet leuk vinden als hen verteld wordt hoe ze zich moeten gedragen. En daarop reageren vrouwen vervolgens weer keihard.

-Tekst gaat verder onder beeld-

Na al de controverse legt Gillette-directeur Gary Coombe de boodschap van de reclame nog even uit op Twitter. “Gillette gelooft dat mannen het beste uit zichzelf kunnen halen. Door elkaar ter verantwoording te roepen en onacceptabel gedrag niet goed te praten, steunen we een nieuwe generatie die zichzelf wil verbeteren.”

Bron: Business Insider | Beeld: Twitter, Gillette