Dit gebeurt er met je lichaam als je aan krachttraining doet

Dit gebeurt er met je lichaam als je aan krachttraining doet

Dat regelmatig bewegen goed voor je is, dat wist je waarschijnlijk al. Maar wat veel mensen niet weten is dat krachttraining veel meer doet dan je alleen goed laat voelen. 

Verbaasd

Lees ook: Wie flirt er nog? Waarom we vaker offline zouden moeten flirten

"Ik ben telkens weer verbaasd als vrouwen toegeven dat ze geen krachttraining doen", zegt Michelle Lovitt, trainer van grote beroemdheden. "De voordelen gaan veel verder dan het groeien van spiermassa. Ik moedig iedereen aan die steeds vaker kracht doet, in plaats van alleen maar cardio."

Voordelen

1/ Je stofwisseling krijgt een boost
"Het opbouwen van spiermassa helpt je lichaam om in rust efficiënter vet te verbranden", aldus Lovitt. "En je ontwikkelt gewoon geen spieren door cardio op de manier waarop je dat doet als je krachttraining doet."

2/ Je beschermt je botten
Ja, echt waar. Een aantal onderzoeken tonen aan dat het beoefenen van krachttraining kan helpen om botverlies te voorkomen en het risico op osteoporose en mogelijke kans op breuken kan verminderen. "In zekere mate ga je veroudering tegen", zegt Lovitt. 

3/ Je slaap kan verbeteren
Weerstandstraining is een natuurlijke remedie voor slaapproblemen. Een kleine studie in het Journal of Exercise Physiology Online ondervond dat oudere mensen die regelmatig intensieve weerstandstrainingen (gedurende 12 weken) uitvoerden, een betere slaapkwaliteit hadden dan oudere mensen die gedurende een periode van zes maanden bijna niks deden. 

4/ Je blijft scherp
Het opbouwen van spierkracht kan leiden tot betere hersenfuncties. Een Australische studie uit 2016 verdeelde 100 oudere mannen en vrouwen met MCI (milde cognitieve stoornissen) in twee groepen. Eén groep kreeg de opdracht om zes weken lang twee keer per week krachttraining te doen, terwijl de andere groep de opdracht kreeg om in plaats daarvan zittend te rekken en strekken. De mensen die door krachttraining spieren hadden opgebouwd, trainden ook hun hersenen. Ze presteerden beter op cognitieve tests dan de stretchende groep, en scans toonden groei aan in specifieke gebieden van hun hersenen in verband met mentale voordelen.

"Hoe sterker de mensen werden, hoe groter het voordeel voor hun hersenen", zei hoofdauteur Yorgi Mavros, een PhD inspanningsfysioloog aan de Universiteit van Sydney.

Bron: Instyle | Beeld: Victor Freitas