Een rustige wandeling blijkt net zo effectief te zijn als hardlopen

Nu je nog naar buiten mag, kan een wandeling erg verademend zijn.
Waarom een rustige wandeling net zo effectief is als hardlopen

Nu je nog, mits je geen klachten hebt, naar buiten mag, kan dit erg verademend zijn. Doordat de sportscholen gesloten zijn, proberen velen andere sporten uit. Hardlopen bijvoorbeeld, maar wat nou als je dit écht niet leuk vindt? Goed nieuws, want het blijkt dat een flinke zweetsessie niet per se beter is dan een rustige wandeling.

Onderzoek

De University of Connecticut voerde onder 419 proefpersonen een onderzoek uit, waarbij een week lang hun bewegingen in de gaten werden gehouden. Daarnaast moesten ze allerlei vragen over hun gewoontes, pijngevoelens en stemming beantwoorden. Uit het onderzoek bleek ten eerste dat mensen die bewegen gelukkiger waren dan de mensen die op een dag veel moesten zitten, maar dat het ook niet per se nodig is om dit heel intensief te doen.

Lees ook: Deze voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan een betere nachtrust

Humeur

Zo bleek uit het onderzoek dat een lichte activiteit zoals twintig minuten wandelen, net zoveel voordeel oplevert dan dat je een stuk gaat hardlopen. Er was namelijk geen verschil te zien tussen hun humeur, al hebben wandelaars wel minder vaak last van pijn. Mocht je dus niet zo heel veel zin hebben in een keiharde training, dan is een aantal wandelingen per dag (bijvoorbeeld in de ochtend en avond) ook een prima alternatief.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e82955daeef3', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });