Wordt thuisblijven zwaar? 5 tips om je te ontspannen

Met deze tips houd jij het hoofd koel in quarantaine.
Wordt thuisblijven zwaar? 5 tips om je te ontspannen

Heb je moeite met thuisblijven en maak je je veel zorgen? Dat is helemaal niet raar! Maar met deze tips houd jij het hoofd koel. You got this!

Mentale uitdaging

Helemaal nergens naartoe hoeven, een vrijwel lege agenda en werken aan je keukentafel met al je eigen spullen binnen handbereik. Toen alles nog normaal was, klonk dit waarschijnlijk als een droom. Gewoon voor een weekje even helemaal niets moeten. Inmiddels is het al bijna een maand de realiteit voor velen en het blijkt soms een behoorlijk mentale uitdaging. Maar je kunt dit, zeker met onderstaande tips.

Lees ook: 9 dingen die heel normaal zijn om op dit moment te voelen

1. Zorg voor voldoende beweging

Beweging is key. Dat geldt nu misschien meer dan ooit. Want door al die dagen thuis kun je behoorlijk aan het piekeren slaan. Wandel een rondje, spring op je fiets voor een blokje om of ga, als je je daar niet comfortabel bij voelt, eens op zoek naar een korte work-out video op YouTube. Je kunt zelf kiezen of je gaat voor iets uitbundigs of liever voor yoga. Het aanbod is eindeloos. 

2. Denk niet te ver vooruit

De situatie zoals hij nu is, kan behoorlijk uitzichtloos lijken. Het is daarom belangrijk om niet te ver vooruit te kijken. Leef van dag tot dag en denk niet verder vooruit dan morgen. Als je aan het einde van de dag toch met een ontevreden gevoel terugkijkt is dat niet erg. Je zou wel kunnen kijken wat je morgen anders zou willen doen, maar wees niet te streng voor jezelf!

3. Check het nieuws en je social media niet te vaak

Het nieuws kan een behoorlijk negatieve invloed hebben op je humeur. Check het nieuws daarom met mate en het liefst op vaste momenten. Probeer hierbij ook vast te stellen wanneer je zelf geneigd bent om meer te piekeren en sla die nieuwssites dan gerust over. Morgen weer een dag! 

4. Videobellen is het nieuwe afspreken

Het is natuurlijk ontzettend jammer en ongetwijfeld even wennen dat je je familie en vrienden niet zomaar kunt opzoeken. Dat betekent echter niet dat je ze helemaal niet kunt spreken. Er zijn veel verschillende videobel-apps en de mogelijkheden zijn eindeloos. Speel eens een spelletje op afstand of sla aan het puzzelen terwijl je samen met een vriendin een wijntje op afstand drinkt.

5. Bakken en braden

Bak een citroentaart, probeer dat nieuwe brownie-recept of experimenteer met je avondeten. Zeker als je normaal gesproken geneigd bent om je maaltijd snel af te raffelen, is dit een mooi moment om bewust bezig te zijn in de keuken. Het kan namelijk best leuk zijn. En als je dan toch groente staat te snijden, kun je dat moment aangrijpen om eens op je ademhaling te letten. Adem vier seconden diep in door je neus vanuit je buik, houd je adem vier seconden vast en en adem vervolgens langzaam, in ongeveer acht seconden, weer uit. Herhaal dit een paar keer en je zult merken dat je ontspant. 

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5ed1d0b2a2af7', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });