Last van stress? Deze voedingsmiddelen kunnen je misschien helpen

Nu we dag in, dag uit thuis zitten is het niet gek dat het benauwd aanvoelt.
Last van stress? Deze voedingsmiddelen kunnen je misschien helpen

Heb je last van stress of een burn-out? Het liefst gaan we met smacht op vakantie, maar voorlopig zit dat er nog niet in door de coronacrisis. Nu we dag in, dag uit thuis zitten is het niet gek dat het benauwd aanvoelt. Maar ook met voeding kun je veel doen om stress en/of een burn-out tegen te gaan. Wij geven je een aantal tips. 

1. Breng je suikerspiegel in balans

Je suikerspiegel in balans brengen is één van de belangrijkste dingen om te doen bij stress en burn-out. Vermijd alle voedingsmiddelen die je suikerspiegel laten schommelen, zoals suiker, alcohol, witmeel en fruitsap. Zelfs fruit en zetmeelrijke groenten (zoals pastinaak en pompoen) kunnen voor problemen zorgen, dus eet deze met mate. Zet vooral voedingsmiddelen op het menu die je bloedsuiker in evenwicht houden, zoals zetmeelarme groenten, noten, zaden, vlees, vis en bessen. Voeg ook eiwitten en vetten toe aan iedere maaltijd, want deze zorgen ervoor dat je suikerspiegel stabiel blijft. Iedere drie uur eten en de dag starten met een gezond ontbijt helpt ook om je suikerspiegel in balans te houden

Lees ook: Deze voedingsmiddelen geven je een energie boost

2. Eet een eiwitrijke voeding

Eiwitrijke voedingsmiddelen helpen niet alleen je bloedsuiker stabiel te houden. De aminozuren hierin helpen ook bij het herstel van weefsels, spieren en hormonen. Goede eiwitbronnen zijn vlees, wilde vis, noten, zaden, eieren en peulvruchten.

3. Minder cafeïne

Heb je koffie of thee nodig hebt om wakker te blijven? Tijdens stress en burn-out kun je deze drankjes beter laten staan. De cafeïne hierin stimuleert namelijk de afgifte van stresshormonen en zorgt ervoor dat je minder goed slaapt.

Gezonde alternatieven voor koffie en thee zijn kruidenthee, chicorei en paardenbloem. Ook maca latte is trouwens erg lekker. Je maakt het door macapoeder, warme kokosmelk en kaneel in een blender te mixen. Net een echte latte!

4. Voeg extra voedingsstoffen toe

In een periode van stress en burn-out kun je tekort krijgen aan voedingsstoffen, zoals magnesium en vitamine B en C. Vul deze tekorten aan door extra veel groenten, zaden, mosselen en oesters te eten.

5. Maca en goji-bessen

Bij stress en burn-out kan je lichaam wel wat extra ondersteuning gebruiken. Dat kun je doen door maca en goji-bessen aan je eetpatroon toe te voegen. Maca brengt je hormonen in balans en goji-bessen geven je energie. Je kunt beide voedingsmiddelen gewoon in de supermarkt kopen.

Nachtrust

Het zal je niet verbazen dat slapen ontzettend belangrijk is tijdens stress en burn-out. Probeer tenminste acht uur per nacht te slapen en ga om tien uur naar bed. Dan rust je lichaam het beste uit. Je kunt ook proberen om twee weken lang tien tot twaalf uur per nacht in bed door te brengen. Dat zul je merken aan je energie! Ook sporten kan je goed doen als je last hebt van stress of burn-out. Vermijd intensief trainen, want dat put je alleen maar uit. Kijk welke manier van bewegen je energie geeft, dat is het beste voor je lijf.

Tekst: Annemiek 

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f2a6cd52e880', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });