5 eenvoudige hacks hoe je om kunt gaan met stress

Het is makkelijk om te hard voor jezelf te zijn als je angst ervaart.
5 eenvoudige hacks hoe je om kunt gaan met stress

Uitzoeken hoe je met stress omgaat, is een proces dat iedereen een keer in haar leven doorloopt. Het vinden van een strategie die voor je werkt kan lastig zijn, daarom een paar hacks op een rij die je misschien kunnen helpen.

Te streng voor jezelf

Het is makkelijk om te hard voor jezelf te zijn als je angst ervaart. Denk aan 'ik moet dit aankunnen', 'ik moet niet overstuur zijn' of 'ik ben niet goed genoeg', zijn veel voorkomende overtuigingen die bij veel mensen in hun hoofd rondspoken. Als je merkt dat je op dit moment niet zo goed met de situatie om kunt gaan, wat meer dan logisch is, probeer dan emotionele steun te zoeken. Ook kunnen onderstaande vijf strategieën je misschien helpen om met stress om te gaan.

Lees ook: 9 dingen die heel normaal zijn om op dit moment te voelen

5 strategieën

1. Ontwikkel een self-care routine
Zelfzorg gaat veel verder dan warme chocolademelk en bubbelbaden. Het gaat ook over het ontwikkelen van een alledaagse routine, waardoor je je meer op je gemak voelt. Denk aan elke dag bewegen, schilderen, puzzelen of het bellen van je beste vriendin. Wat het ook is, geef elke dag je prioriteiten aan om je angstniveau iets te verminderen.

2. Blijf in contact met mensen
Of je nou je tijd doorbrengt met huisgenoten, je partner of virtueel, blijf in contact met de mensen om wie je geeft. Zij kunnen je stabiel houden, tijdens de mindere stabiele momenten in je leven.

3. Probeer te accepteren van wat er gebeurt
Je kunt je enorm machteloos voelen als je het gevoel hebt dat je de controle kwijt bent. Een belangrijke eerst stap is om de dingen waar je geen grip op hebt, proberen los te laten. Je hoeft niet te doen aslof het allemaal niet gebeurt, die ontkenning kan je stressniveau namelijk zelfs verhogen. Maar accepteer dat je niet altijd de touwtjes in handen kunt hebben en dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

4. Bekijk het vanuit een ander perspectief
Het kan wat tijd kosten om de 'voordelen' van je angst(en) op te merken, maar probeer toch eens je focus te verschuiven. Luister naar je gevoel en probeer te begrijpen waarom het er is. Op deze manier kun je misschien je behoefte beantwoorden. Lukt het je niet om je focus te verschuiven? No worries! Dat iets niet meteen werkt, betekent niet dat je er niet de vruchten van plukt. Oefening baart kunst!

5. Vind wat humor in je dag
Volgens een studie uit het tijdschrift BioPsychoSocial Medicine kan lachen of zelfs iemand horen lachen, je eigen stress verlichten. Of het nu gaat om het kijken van je favoriete vlog, TikTok filmpjes of iets anders, iets lichtzinnig in je leven kan je helpen om je angst op afstand te houden.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5ecd628dd51ad', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });