8 manieren om over een gebroken hart heen te komen, volgens de wetenschap

Op naar een 'vrolijkere' versie van jezelf.

Lees ook

Een relatie dat voorbij is, is alsof de wereld vergaat en er een soort gapend gat in je hart zit. Liefdesverdriet, het doet nou eenmaal pijn. Benieuwd hoe je voor eens en voor altijd over je voormalige partner heen komt? Lees dan snel verder. 

Clichés

Lees ook: Dit betekenen de dromen over je ex

Waarschijnlijk heb je de clichés al gehoord en heb je ook het een en ander geprobeerd om je hart weer aan elkaar te ‘lijmen’. Van filmmarathons tot aan shoppen en van een nieuw kapsel tot aan een weekendje weg. Ook het gevoel dat je hier even blij van wordt, om vervolgens weer verdrietig te zijn? Experts vertellen 8 manieren om er wél overheen te komen! 

De 8 manieren 

1/ Verbreek alle sociale banden 
“Ik heb nog nooit een cliënt horen zeggen dat ze zich beter voelde na een breakup“, zegt Jennifer L. Taitz, klinisch psycholoog en auteur van How to Be Single and Happy. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hun exen op social media stalken, meer verdrietig zijn en ook meer negatieve gevoelens ervaren. Deze mensen voelen een groter verlangen en verlies dan de mensen die hun exen van alle social media kanalen hebben verwijderd. Ook is gebleken dat het kijken naar een foto van je ex genoeg is voor je hersenen om fysieke pijn te activeren. “Om echt over de persoon heen te komen, verbreek dan alle connecties en stop met het online volgen van je ex”, zegt Jennifer. 

2/ Herinner jezelf aan de negatieve eigenschappen van je ex
Een kleine studie van de Journal of Experimental Psychology toont aan dat als je de negatieve eigenschappen van je ex herinnert, je romantische gevoelens afnemen. Een goed moment om terug te denken aan die stinkende voeten, de luiheid als het op huishoudelijke taken aankwam of aan andere onaantrekkelijke kenmerken die je ex bezat. 

3/ Zet je in als vrijwilliger 
Het is verleidelijk om jezelf een medelijden feestje te geven, inclusief met Sex and the City herhalingen terwijl je ondertussen rouwt om het verlies van je relatie (we maken ons er allemaal schuld aan). “Het is goed om je een tijdje verdrietig te voelen. Maar, als je betrokken raakt bij iets nieuws, zoals vrijwilligerswerk, dan kan dit je helpen om aan je eigen hoofd (en hart) te ontsnappen”, vertelt Jennifer. 

4/ Breng tijd door met een huisdier 
Volgens de Centers for Disease Control and Prevention, afgekort CDC (een organisatie die zich in Amerika bezighoudt met ziektes), is aangetoond dat de zorg voor huisdieren gevoelens van eenzaamheid verminderen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je minder snel aan je relatiestatus denkt, doordat je nu niet alleen voor jezelf maar ook voor je harige buddy moet zorgen. Een goed excuus om even rond te bellen of je de kat of hond van je buren mag ‘lenen’. 

5/ Kill the gym 
“Als je je depressief of angstig voelt, verbetert lichaamsbeweging je stemming net zo krachtig als medicatie”, zegt Jennifer. Ook wijst een studie van de Journal of Evidence-Based Medicine uit, dat mensen die aan yoga deden zich beter in staat voelden om om te gaan met stress. Een tweede studie toont aan dat het al genoeg is om op te staan en rond te lopen voor het verminderen van ‘depressieve’ gevoelens, dit zou komen dankzij de stemming-verhogende endorfines die het lichaam aanmaakt tijdens het bewegen. 

6/ Slaap niet meer met je ex 
Ook al klinkt het nóg zo verleidelijk en is het nog zo vertrouwd, je kunt het maar beter niet doen. Nieuwe bevindingen gepubliceerd in Family Relations, suggereren dat slapen met je voormalige partner symptomen van psychologische stress kunnen verhogen. “Slapen met je ex kan geruststellend of zelfs sexy klinken, maar het is gewoon niet de moeite waard om je weg naar herstel te saboteren”, geeft Jennifer aan. 

7/ Ga op vakantie
Als je ooit naar de andere kant van de wereld wilde reizen, maar je uiteindelijk niet ging omdat je voormalige partner niet mee kon, dan is het nu tijd om die ene reis als nog te boeken. Soloreizen kan bevrijdend zijn, en het geeft je ook de kans om als individu te ontwikkelen en te groeien. “In plaats van te verdrinken in verdriet, probeer andere dingen uit en vind jezelf ‘opnieuw’ uit”, zegt Jennifer. “Wat is een betere kans om met jezelf in contact te komen en te ontdekken hoe sterk je werkelijk bent door alleen rond te reizen”, vraagt Jennifer. 

8/ Geef jezelf de tijd en ruimte 
We snappen het. Door het leven gaan in de hoop dat je verbrijzelde hart op een magische manier opeens geneest, klink onmogelijk. Maar onderzoek van de American Psychological Association toont aan dat hoe meer tijd en ruimte je jezelf na de breuk geeft, hoe meer je emotioneel heelt. “We hebben een mechanisme in onze hersenen dat ontworpen is om ons door een zeer tumultueuze tijd in ons leven te trekken”, schrijft auteur Brian Boutwell, PhD geassocieerd hoogleraar criminologie en strafrecht en geassocieerd hoogleraar epidemiologie aan de Saint Louis Universiteit. “De studie suggereert ook dat mensen zullen herstellen; de pijn zal verdwijnen met de tijd. En er zal licht aan het einde van de tunnel zijn.” 

Bron: InStyle | Beeld: Bridget Jones Diary 

Laatste nieuws

Zie ook