Deze vrouwelijke ondernemer gaat op geniale wijze fast fashion tegen

Suzanne Smulders (33) is mede-eigenaar van LENA the Fashion Library, een kleding- bibliotheek waarmee ze fast fashion wil tegengaan.

Lees ook

Suzanne Smulders (33) is mede-eigenaar van LENA the Fashion Library, een kledingbibliotheek waarmee ze fast fashion wil tegengaan.

Ga aan de slag!

“De zussen Angela, Diana en Elisa Jansen openden zo’n twaalf jaar geleden de eerste vintage webshop van Nederland: Doortje Vintage. Ik heb me bij hen aangesloten en later kwamen daar ook twee echte winkels bij. Door onze achtergrond in de mode wisten we van de negatieve impact die de mode- industrie heeft op mens en milieu. Wij verkochten tweedehandskleding, maar ook daarvan kun je veel ongedragen in je kast hebben hangen. Zo ontstond het idee voor
een kledingbibliotheek waar je kleding kunt lenen, waardoor er minder wordt gekocht en veel moois beter wordt benut. Nadat een van onze winkels sloot, hadden we tijd om een businessplan uit te werken voor LENA the Fashion Library. We hebben een jaar een pilot gedraaid om te kijken hoe de klant reageerde.”

De doelgroep weet raad

“We waren in het begin te voorzichtig om over ons idee te praten, uit angst dat iemand ermee zou weglopen. Maar toen we besloten ons plan te delen, kwamen er juist mensen op ons pad die wilden helpen en hun netwerk beschikbaar stelden. Zo gingen er deuren voor ons open. We hebben ook veel met onze doelgroep aan tafel gezeten. Dat was heel nuttig. Zo waren wij ervan overtuigd dat we de nazorg van de teruggebrachte kleding op ons moesten nemen, maar de klant gaf aan het ongemakkelijk te vinden om gedragen en ongewassen kleding in te leveren. Ze wilden het netjes bij ons terugbrengen.”

Zoek een klankbord

“Wij zijn sterk in innovatief en creatief denken én we zijn echte doeners. Maar het grote plaatje in de gaten houden en strategisch denken vinden we lastiger. Daarom is het fijn dat we een raad van advies om ons heen hebben opgebouwd. Die voorziet in extra expertise en heeft een coachende rol. Uiteindelijk kiezen we zelf welke stappen we nemen, maar zo’n klankbord maakt het net iets makkelijker. Verder is het goed om als ondernemer te erkennen waar je niet goed in bent en daar hulp bij in te roepen.”

Draag iets bij

“Een paar jaar geleden kwam er een meisje langs dat het heel tof vond wat wij deden. Ze zat met een burn-out thuis, voelde zich al wat beter en wilde zich nuttig maken voordat ze echt terugkeerde naar de werkvloer. Eén keer per week helpen met wassen en reparaties uitvoeren bleek helend te werken. Zo ontstond het idee voor Working Spaces, waarmee we dagbesteding bieden aan jongeren met een burn-out. Dit is ook tekenend voor hoe wij ondernemen: het gaat om impact maken en een community bouwen. We zijn niet zozeer gedreven door geld, maar we willen een positieve bijdrage leveren aan de wereld om ons heen.”

Bouw een community

“We bouwen bewust aan een community met onze klanten. Zo organiseren we brainstorms om nieuwe ideeën bij ze te testen. Dat is heel waardevol. Net als onze relatie met ASN Bank. Drie jaar geleden deden we mee aan de ASN Bank Wereldprijs: we werden tweede. Tijdens het traject kregen we veel advies en ook nu nog staat hun brede netwerk aan professionals altijd tot onze beschikking. Daarnaast heeft ASN de bakfiets gesponsord waarmee we duurzaam pakketten bezorgen.” 

De Groene Carrièrelessen is powered by ASN Bank
Met Voor de Wereld van Morgen helpt ASN Bank duurzame ondernemers om hun bedrijf te laten groeien. Op deze manier stimuleert de klimaatbank van Nederland duurzaam ondernemen. Kijk voor meer info op voordewereldvanmorgen.nl

 

Laatste nieuws

Zie ook