Ooit gehoord van hersenmist? Dit is het en dit doe je eraan

Lastig en soms behoorlijk gênant, maar gelukkig kun je er met voeding en lifestyle heel wat aan doen.
Ooit gehoord van hersenmist? Dit is het en dit doe je eraan

Heb je moeite om te focussen? Ben je voortdurend moe, vergeetachtig en snel afgeleid? Grote kans dat je last hebt van hersenmist ofwel brain fog. Lastig en soms behoorlijk gênant, maar gelukkig kun je er met voeding en lifestyle heel wat aan doen. 

Symptomen

Hersenmist is een serie klachten die samenhangt met ons snelle, stressvolle leven of met onderliggende kwalen. Er wordt wel beweerd dat de meeste mensen er wel eens te maken hebben mee hebben gehad. Volgens onderzoek klaagt 14 procent van de mannen en vrouwen tussen de 18 en 39 over vergeetachtigheid, één van de belangrijkste klachten van hersenmist. Ook deze ongemakken horen bij dit syndroom: 

  • Wazig denken 
  • Prikkelbaarheid 
  • Schrikachtigheid 
  • Angst 
  • Slechte impulscontrole 
  • Moeite met plannen 

Naast deze mentale klachten, kun je ook te maken hebben met lichamelijke ongemakken, zoals: 

  • Moeheid 
  • Slap gevoel en duizeligheid 
  • Slecht slapen 
  • Hoofdpijn 
  • Last van maag en darmen 
  • Allergieën 
  • Somberheid 
  • Weinig motivatie 
  • Geen zin in seks 

Zo ga je hersenmist tegen 

Herken je je in de bovenstaande klachten? Dan kan het helpen om eens kritisch naar je voeding en lifestyle te kijken en eventueel aanpassingen door te voeren. Dan is de kans groot dat veel klachten verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. 

1. Voldoende slapen 
Slecht slapen heeft invloed op hoe je brein functioneert. Slaap je te weinig, dan kan dat leiden tot wazig denken en concentratieproblemen. Probeer minimaal zeven tot acht uur per nacht te slapen, dan rust je brein goed uit en stap je helder je bed uit. 

2. Gezond eten 
Gezond eten kan ook helpen om je energieker te voelen en er met je volle aandacht bij te zijn. Laat alcohol, suiker en cafeïne staan, want die belasten je lichaam alleen maar. Bovendien kan suiker zorgen voor ontstekingen, die verband houden met hersenmist. 

Vul je bord met pure, natuurlijke ingrediënten, zoals avocado, blauwe bessen, zeeplanten en groene bladgroenten. Kies daarnaast voor gezonde koolhydraten, eiwitten en vetten, zoals zoete aardappel, noten en olijfolie. Deze voorzien je brein van voedingstoffen en je lijf van energie. Bovendien geven ze zowel je geheugen als je stemming een boost. 

3. Voldoende vitamine B12 
Een tekort aan vitamine B12 kan hersenmist in de hand werken. Zorg dus dat je genoeg van deze vitamine binnenkrijgt. Je vindt B12 vooral in zuivel, vlees, vis en eieren. Zet deze voedingsmiddelen dus op het menu, tenzij je er allergisch of gevoelig voor bent. 

4. Glas water 
Wist je dat je door uitdroging ook last kunt krijgen van hersenmist? Gaat je denken traag en kun je je moeilijk concentreren, dan kan dat een teken zijn dat je lichaam vocht nodig heeft. Drink een glas water en kijk hoe je je voelt. 

5. Vermijd triggers 
Als je gevoelig of allergisch bent voor bepaalde voedingsstoffen, kan hersenmist optreden nadat je dit voedingsmiddel hebt gegeten. Bekende triggers zijn: 

  • MSG (E621) 
  • aspartaam 
  • pinda's 
  • zuivel 
  • gluten
  • eieren 
  • soja 

Vermoed je voedselgevoeligheid, eet het voedingsmiddel dan een paar weken niet en kijk of je je energieker voelt en helderder kunt denken. 

6. Ontspanning 
Stress is mogelijk van invloed op het ontstaan van hersenmist, dus ontspanning is de oplossing. In dit artikel vind je 10 dingen die stress onmiddellijk verlagen. 

7. Gezond bewegen 
Krijg jij energie van sporten? Dan beweeg je gezond. Te veel sporten doet juist het omgekeerde: dat kost energie en brengt je hormonen uit balans. Sport dus niet te vaak en wissel inspanning af met ontspanning. Dat draagt bij aan een hoger energieniveau. 

8. Wat als dit allemaal niet helpt? 
Hersenmist kan samengaan met bepaalde aandoeningen, zoals migraine en een trage schildklier. Blijft je denken wazig en je energieniveau laag? Dan is het een goed idee om een afspraakje bij de huisarts in te plannen. 

Tekst: Annemiek - Floraa Health Blogger | Beeld: Getty

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc378e167ada', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });