Deze experts vertellen hoe je iemand in 1 minuut overtuigt van je verhaal

En deze vrouwen behoren tot de top 10 van de Marie Claire Starters Award!

Lees ook

De running voor de Marie Claire Starters Award 2017-2018 is in volle gang. Na het lezen en bestuderen van alle ingezonden businessplannen (en dat was een hele klus) heeft de jury een top 10 geselecteerd. De ladies achter de top 10 businessplannen werden afgelopen week uitgenodigd voor een heuse businessplan bootcamp op de Nyenrode Business Universiteit. Hier leerden ze de fijne kneepjes van het ondernemersvak van Drs. Ger Zwartendijk en Prof. Dr. Willem Burggraaf.

Pitchen
Waar let je bijvoorbeeld op bij het presenteren van je visie, strategie en product? De groep deed ook een ‘half baked’ oefening en er was tijd voor 1-1 coaching. Dat alles in het imposante en historische kasteel van Nyenrode Business Universiteit. 
Ook het geven van een goede elevator pitch kwam naar voren, want hoe overtuig je nu iemand binnen één minuut van jouw briljante concept, dienst of product?

Nyenrode Business Universiteit

 

Tips van Drs. Ger Zwartendijk & Prof. dr. Willem Burggraaf, docenten aan de prestigieuze ondernemersuniversiteit, voor een goede elevator pitch:

1/ De eerste twintig seconden van een kennismaking met de persoon aan wie je je elevator pitch gaat geven is cruciaal. De manier waarop je gekleed bent, je ruikt, je iemand aankijkt, een hand schud alles staat in verbinding met de indruk die je op iemand achterlaat.

2/ De eerste zin of het begin van je elevator pitch moet pakkend en helder zijn. Speel je in op een trend? Vertel dit meteen en onderbouw dit met feiten.

3/ Laat vertrouwen zien en bewijs waarom je het kan doen. Als je een geldschieter zoekt moet je vertrouwen winnen en aan diegene bewijzen waarom hij/zij het geld in jou moet investeren. Feit: uit onderzoek is gebleken dat als je als Nederlandse ondernemer eens failliet bent gegaan, dit een negatief effect heeft op het vinden van nieuwe investeerders voor een nieuwe onderneming terwijl in Amerika het juist als een pre wordt gezien wanneer een ondernemer al eens failliet is gegaan. Die persoon weet namelijk hoe het is om te ondernemen, heeft ervan geleerd en het gaat hem/haar de volgende keer waarschijnlijk niet meer gebeuren.

4/ Spreek met overtuiging en wees authentiek, als je zelf niet in je idee gelooft, waarom zou (bijvoorbeeld) een investeerder dat dan wel doen?

5/ Je kunt niet je gehele businessplan in die ene minuut verwerken. Pas je elevator pitch aan op de persoon met wie je spreekt. Op zoek naar een nieuw teamlid? Dan is je pitch heel anders dan de pitch die je geeft aan een geldschieter.

Extra ondernemerstips:

– Succesvolle ondernemers onderscheiden zich door een uitstekende marktkennis, ze zijn volhardend, kunnen omgaan met tegenslagen en het zijn kunstenaars in het mensen voor zich winnen.

– Wees niet te bescheiden om je ambitie te laten zien.

– Ondernemen doe je met hoofd (kennis), hart (passie) en handen (vaardigheden).

– Verzamel een raad van advies om je heen. Bedenk welke expertise/ervaring je nodig hebt.

– Sta open om te leren. Je zult veel feedback ontvangen; wees gezond eigenwijs en pik de voor jou relevante adviezen eruit.

Dit is de top 10 van de Marie Claire Starters Award 2017:

Kenko

Buro Onderscheiden

Maison M

Walnut

Soundwalk

Studio Nanette Lindeman

Clover Gloves

Hiroshima

Lian van Malgedem

Thrive Agency

Wie uiteindelijk de top 3 vormen, wordt op 12 april 2018 bekendgemaakt in Marie Claire en op MarieClaire.nl. Zij worden klaargestoomd en krijgen een workshop crowdfunding om hun project een boost te geven.

De Marie Claire Starters Award businessplan bootcamp werd mede mogelijk gemaakt door Nyenrode Business Universiteit.

Lees ook: Altijd al een crowdfundproject willen opstarten? Dit is hoe je het doet!

Beeld: Getty Images

Laatste nieuws

Zie ook