Moet jij op je werk een powerpoint toelichten of tijdens een vergadering een idee pitchen? Hoe jij jezelf presenteert kan een enorm verschil maken. Helaas geen geboren spreker? No worries, wij helpen je met deze 10 tips.
De voorbereiding
- Bepaal je doel. Wat wil je bereiken?
- Houd het verhaal dicht bij jezelf. Als het authentiek is en geloofwaardig, raakt het de toehoorders.
- Lees je in het onderwerp en de doelgroep in en bereid je tot in de puntjes voor. Al gebruik je er uiteindelijk niets van, deze kennis is onmisbaar voor je zelfvertrouwen en focus.
- Een goed verhaal is in één zin samen te vatten. Welke boodschap wil jij dat ze onthouden?
- Ken je publiek en pas de inhoud van je verhaal en kleding daarop aan.
De uitvoering
- Pak ze meteen. In de eerste 20 seconden vormen mensen zich een beeld van je.
- Durf aandacht op te eisen. Je hebt wat te vertellen, dus ga rechtop staan en neem een actieve houding aan.
- Sta stevig. Zet je voeten in lichte spreidstand. Houd je hoofd rechtop en je houding open.
- Beweeg rustig. Alleen als jij je armen en handen natuurlijk beweegt, onderstrepen ze je verhaal.
- Glimlach. Door de spanning kun je arrogant overkomen. Een glimlach staat voor ontspanning. Maar: lach alleen als er wat te lachen valt.
Bron: Marie Claire print, Jonna ter Veer