Op zoek naar een nieuwe baan? Dan ben je vast wel bekend met de professionele netwerksite LinkedIn. Het is het ideale platform voor het vinden van je droombaan. Maar hoe val je op tussen al die profielen? Wij hebben een aantal tips die je kan toepassen om aantrekkelijk te zijn voor werkgevers.
1. Behandel het als cv
Vorig jaar stonden de woorden 'verantwoordelijk', gevolgd door 'strategisch' en 'effectief' bovenaan de jaarlijkse lijst van LinkedIn's meest gebruikte woorden in de profielen van Nederlandse leden. Vergeet niet dat je LinkedIn profiel veel meer kan doen dan een papieren cv, dus vermijd de clichés en word creatief.
"In plaats van alleen maar algemene woorden te gebruiken, kun je nu de kwaliteit van je professionele referenties verbeteren met behulp van de dynamische extra functies van LinkedIn", legt LinkedIn communicatie manager Darain Faraz uit. Je kunt bijvoorbeeld eerder werk, video's of presentaties aan je LinkedIn profiel toevoegen die je werkcapaciteit aantonen. Wat veel krachtiger is dan het alleen benoemen.
Lees ook: Deze eigenschappen vinden werkgevers het vervelendst
2. Zorg dat je makkelijk te vinden bent
Werkgevers gebruiken eenvoudige trefwoorden om te zoeken op LinkedIn. Zo kunnen ze gemakkelijk de juiste persoon vinden, in de juiste sector, op zoek naar de juiste baan. Het maakt het dus echt gemakkelijk voor hen om je te vinden.
Darain zegt: "Probeer niet alleen samen te vatten wie je bent, maar ook wat je wilt, waardoor het waarschijnlijker is dat je gevonden wordt via zoekopdrachten. Je moet nadenken over hoe iemand waarschijnlijk je profiel zal vinden - denk na over wat bedrijven waarschijnlijk zullen zoeken, en verwerk dat in je profielkoptekst."
3. Volg je droombedrijven
LinkedIn is een bron van zakelijke informatie die je in je voordeel zou kunnen gebruiken.
"Er zijn meer dan drie miljoen bedrijfspagina's op LinkedIn, dus volg degene waarmee je zaken wilt doen", stelt Darain voor. Je krijgt updates wanneer mensen het bedrijf verlaten of bij het bedrijf komen werken en je krijgt ook een melding wanneer het bedrijf vacatures plaatst. LinkedIn bedrijfspagina's laten je ook zien of een van je contactpersonen mensen kent die bij die bedrijven werken.
4. Pas je profiel aan voor een nieuwe carrière
Het zoeken naar een nieuwe carrière als je jaren in een niet-verwante sector hebt doorgebracht, kan het doen lijken dat je vaardigheden nooit relevant zullen zijn. Met LinkedIn's Job Search tool kun je een profiel samenstellen dat past bij de sector van een vacature.
Kies de belangrijkste vaardigheden uit die worden gevraagd in vacatures waar je geïnteresseerd in bent. De kans is groot dat je vaardigheden hebt gebruikt, zoals tijdmanagement, organisatie, teamwerk en flexibiliteit, op andere gebieden - dus benadruk wanneer je deze 'overdraagbare vaardigheden' hebt gebruikt en maak je cv op maat van hun behoeften.
5. Vergroot je netwerk
Het is een ongeschreven regel dat 50 het minimum aantal contacten is dat nodig is voor een succesvol LinkedIn profiel. Hoe meer connecties je kunt opbouwen, hoe meer je in de sidebars en zoekopdrachten zal verschijnen.
Familie, vrienden en collega's zijn allemaal waardevolle connecties. Maar kijk vooral ook naar mensen die je verder kunnen helpen in je zoektocht. Wanneer je contact met iemand zoekt, houd het dan persoonlijk in plaats van de standaard boodschap die LinkedIn kan versturen. Het helpt om een oprechte connectie te creëeren.
6. Ga op zoek naar een bijpassende groep
Als je geen werk hebt, is het gemakkelijk om je onzichtbaar te voelen. Een geweldige functie van LinkedIn is 'Groepen'. Hoe meer je betrokken bent in een bijpassende groep, hoe meer je je zichtbaarheid verbetert. Want: werkgevers volgen vaak nauwlettend de discussies binnen de groep.
LinkedIn leden delen inzichten en kennis in meer dan twee miljoen LinkedIn groepen. Ze geven je een gemeenschappelijke basis en een reden om andere professionals te bereiken. Dus als de job niet naar je toe komt, is het veel makkelijker om het heft in eigen handen te nemen.
7. Kies de juiste vaardigheden
Wees specifiek over de vaardigheden die je beheerst en die je goed maken in je werk. Je connecties kunnen deze vaardigheden bevestigen (wat voor een lezer aantoont dat je betrouwbaar bent) en vorige werkgevers kunnen er ook naar verwijzen in aanbevelingen die ze geven op je profiel (dit versterkt je geschiktheid voor de baan).
- Marie Claire UK
- iStock