Met deze 4 tips vallen je CV en motivatiebrief extra op

Zo zorg je ervoor dat jouw skills en ervaring niet over het hoofd worden gezien.

Met deze 4 tips vallen je CV en motivatiebrief extra op

De zoektocht naar een nieuwe baan kan enorm vermoeiend zijn. Je wilt natuurlijk goed voorbereid zijn op sollicitatiegesprekken, maar daarvoor moet je überhaupt al eerst uitgenodigd worden. Hoe zorg je er nou voor dat jouw sollicitatie direct opvalt tussen de stapels met CV's en motivatiebrieven van andere kandidaten? Carrière-experts geven hun advies.

Maak je prestaties concreet

Bij het opstellen van je CV is het belangrijk om je prestaties in (meetbare) voorbeelden uit te drukken. "Het is essentieel om je behaalde resultaten te kwantificeren", zegt carrière- en businesscoach Chirag Mehta tegen Stylist. "Door bijvoorbeeld te stellen dat je de inkomsten met 30% hebt laten groeien, geef je een meetbare indicatie van jouw invloed. Hierdoor laat je niet alleen zien wat je hebt gedaan, maar ook hoe dit impact heeft gehad op het team en de organisatie."

Daarnaast is het volgens Mehta belangrijk om na te denken over wie jouw CV precies gaat lezen. "Leef je in in de lezer van jouw CV – waardoor zouden zij op persoonlijk en professioneel vlak onder de indruk raken? Toon aan dat je zowel een getalenteerde professional als een meedenkende en coöperatieve collega kunt zijn."

Kernvragen

Voor veel mensen is het schrijven van een CV nog altijd minder ingewikkeld dan het opstellen van een pakkende motivatiebrief. Toch hoeft het volgens Victoria McLean, CEO van consultancybedrijf City CV, niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn in ieder geval drie kernvragen die je in je motivatiebrief moet beantwoorden:

  • Waarom wil je werken in dit vakgebied?
  • Waarom wil je werken bij dit specifieke bedrijf?
  • Waarom denk je dat deze specifieke rol bij jou past?

"Het is essentieel dat je perfect uitgedachte antwoorden op deze vragen kunt geven", stelt McLean. "Dat betekent ook dat je goed op de hoogte moet zijn van de reputatie en waarden van het bedrijf. Door te kunnen onderbouwen waarom je voor een specifieke carrièrerichting hebt gekozen en waarom je goed binnen een bepaalde functie zou passen, val je direct op bij werkgevers."

Wees kort en bondig

Recruiters en werkgevers kunnen soms dagenlang bezig zijn met het lezen van sollicitatiebrieven. Op de meeste vacatures reageren tientallen (al dan niet honderden) kandidaten, en een motivatiebrief van vier kantjes wekt dan niet direct een positieve indruk.

"Bij het schrijven van een sollicitatiebrief moet je zowel nadenken over de inhoud als de layout", adviseert Mehta. "Recruiters moeten soms honderden sollicitaties lezen, dus zorg ervoor dat die van jou uniek en makkelijk leesbaar is. Gebruik duidelijke (tussen)kopjes, bullet points en dikgedrukte woorden om de lezer te leiden. Wees daarnaast direct en beknopt: alle informatie die je neerzet moet een doel hebben."

Gebruik AI (maar niet op de manier zoals je zou denken)

Laten we vooropstellen: het is niet verstandig om je motivatiebrief door AI te laten schrijven. Werkgevers prikken hier vaak doorheen, omdat AI-gegenereerde teksten toch een stukje persoonlijkheid missen. Maar dat betekent niet dat je AI niet als tool kunt inzetten om je sollicitatie te verbeteren.

Je kunt AI vragen om suggesties waarmee je je bestaande CV kunt verbeteren, of bijvoorbeeld vragen om een outline die je ondersteunt bij het opstellen van een heldere motivatiebrief. En mag je uiteindelijk op gesprek komen? Geef de AI-tool dan de vacaturetekst en wat achtergrondinformatie van het bedrijf als input, en vraag om een aantal interviewvragen die je tijdens het gesprek kunt verwachten. Zo maak je het hele sollicitatieproces een stukje minder stressvol voor jezelf!

Carriere
  • Stylist
  • Adobe Stock