Ben je introvert? Zo kom je zelfverzekerder over op de werkvloer

Met een aantal simpele tips kun je groeien in je zelfvertrouwen, en het gevoel van ongemak steeds meer achter je laten. 

Ben je introvert? Zo kom je zelfverzekerder over op de werkvloer

Iedereen ervaart weleens ongemakkelijke situaties op werk, maar bij mensen met een introverte persoonlijkheid komt dit wat vaker voor dan gemiddeld. Presentaties, meeting of gewone casual gesprekken kunnen al snel een gevoel van onzekerheid en ongemak met zich meebrengen. Gelukkig zijn er een aantal technieken waarmee je dit soort situaties beter navigeert - ondanks je introverte karakter.

Sociale onzekerheid

Volgens werkvloer-expert Henna Pryor zijn er veel mensen die promoties of succes mislopen, simpelweg omdat ze 'ongemak' uit de weg gaan. "Sociale onzekerheid hoort er gewoon bij", vertelt ze aan CNBC. "Wanneer je wilt groeien, moet je ook kleine risico's nemen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in een meeting je hand opsteekt om een suggestie te doen, zonder dat je weet hoe dit gaat landen."

Voor mensen die last hebben van extreme onzekerheid of introversie klinkt dit misschien nog als een brug te ver, maar daarom deelt Pryor vier tips waarmee je aan je professionele confidence kunt werken.

Vind jouw 'bondgenoten'

Pryor had ooit een cliënt die van haar baas de opdracht kreeg om meer te participeren in meetings. Dat voelde voor haar enorm intimiderend, omdat zij niet wist hoe ze een opmerking kon maken zonder het gevoel te krijgen dat ze haar baas onderbrak.

Pryors suggestie? Vind een aantal 'bondgenoten' die je vertrouwt, en vraag hen om je aanknopingspunten te geven in gesprekken. Als je dit ziet zitten, kun je zelfs aan je baas vragen of hij/zij je in discussies expliciet wil stimuleren om je mening te geven. Werken aan je zelfvertrouwen hoef je niet alleen te doen, en op deze manier wordt het een stuk makkelijker om te participeren in groepsgesprekken.

Daag jezelf concreet uit

Veel introverte mensen blijven hangen in het negatieve: kleine ongemakkelijke interacties vallen veel meer op dan situaties waarin het wél goed gaat. Daarom raad Pryor aan om je overwinningen concreet bij te houden, bijvoorbeeld door in een logboek te noteren wanneer je hebt bijgedragen aan een meeting of een moeilijk gesprek met een leidinggevende hebt gevoerd.

"Door te focussen op de moeite die je doet (en niet op perfectie), krijg je het gevoel dat je progressie maakt", legt Pryor uit. "Bij het leren van elke vaardigheid is zo dat het proces meer prioriteit moet hebben dan de uitkomst."

Focus op kleine overwinningen

Wanneer je wilt groeien in je carrière is het belangrijk om al je overwinningen en prestaties te erkennen. Misschien bespreek je je functioneren maar één keer per jaar in een kort functioneringsgesprek, maar heeft jouw leidinggevende dan wel echt door wat je allemaal bereikt hebt?

Het voelt misschien als opscheppen om je baas telkens op de hoogte te stellen wanneer je een prestatie geleverd hebt, maar in the long run levert je dit alleen maar meer op. "Stel bijvoorbeeld een email template voor jezelf op, waarin je aangeeft dat je graag iets wilt delen over de obstakels die je deze week hebt overwonnen", adviseert Pryor. Wanneer je dan op een punt komt dat je een loonsverhoging wilt vragen, heb je duidelijke documentatie en concrete cijfers om je verhaal te versterken.

Omarm je ongemak

Sinds de pandemie ervaren volwassenen, en zeker jongvolwassenen, meer sociale angst. Zelfs de meest zelfverzekerde personen voelen zich wel eens in ongemakkelijk, want sociaal gedrag van anderen is lang niet altijd te voorspellen. De kunst is alleen om je hierdoor niet uit het veld te laten staan, maar het ongemak te omarmen. "Met de shift naar hybride werken zijn veel mensen hun social muscle een beetje verloren", zegt Pryor. "Het enige wat je hieraan kunt doen is simpelweg oefenen. Stap uit je comfortzone, en blijf actief op zoek gaan naar interacties met collega's en andere mensen om je heen."

Carriere
  • CNBC
  • Adobe Stock