doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

5 tips voor een betere balans tussen werk en privé

Deze kleine aanpassingen maken je leefstijl moeiteloos wat gezonder 

Een aantal simpele aanpassing met een groot effect.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
gezondere leefstijl

Vijf keer per week krachttraining doen, elke ochtend mediteren, gezond eten en ook nog eens aan die 10.000 stappen per dag komen. Klinkt gezond, maar niet heel haalbaar. Gelukkig zijn er ook kleinere aanpassingen die je in je dagelijkse ritme kunt aanbrengen om er moeiteloos een gezonde(re) leefstijl op na te houden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Kies de trap 

Vier verdiepingen traplopen of vier verdiepingen met de lift? Voor velen klinkt laatstgenoemde optie veel aantrekkelijk. Laat die lift toch wanneer het kan voor wat het is. Door de trap te nemen verhoog je je hartslag, stimuleer je de bloedtoevoer en het geeft je metabolisme een boost.

Denk na over je snackmomenten

Je lichaam functioneert het beste wanneer je het voedt met onbewerkte en gebalanceerde voeding – helaas, chips valt daar niet onder. Een snackje op z’n tijd hoeft daarmee niet afgezworen te worden, maar overweeg tijdens een craving om toch eerst te gaan voor een gezonder tussendoortje. Een handje noten, groente met hummus of banaan met pindakaas.

Check hoe het met je oude vrienden gaat

Natuurlijk hoef je geen vriendin op te bellen met wie je behoorlijk in de clinch lag, maar pak de telefoon eens op om een ietwat verwaterde vriendschap nieuw leven in te blazen. Onderzoek toonde aan dat mensen met sterke persoonlijke relaties een grotere kans hebben om langer te leven dan mensen die minder sociaal zijn.

Ga elke dag een minuut eerder naar bed

Het lijkt zo’n minuscuul verschil, maar op de lange termijn is een minuut eerder naar bed gaan behoorlijk beneficial. Zeker als je ernaar neigt om ’s nachts veel te laat naar bed te gaan. Ga twee maanden lang elke dag een minuut eerder slapen en je hebt er opeens een uur extra slaap bij.

Ruil je boter in voor olie

Een klontje boter om je maaltijd in te bereiden kan makkelijk vervangen worden door olie. Daarmee heb je ook nog eens minder kans op hartziektes. Uit onderzoek van Harvard School of Public Health blijkt dat je hiermee het risico op hartziektes met 19 procent verkleint. Kleine moeite, groot resultaat.

Sta 20 minuten eerder op

Wat kan het ’s ochtends toch lastig zijn om het comfort van je bed te verlaten. Maar met name wanneer je een zittend beroep hebt, kan je lichaam er veel baat bij hebben als je je dekbed 20 minuten eerder van je afslaat. Maak voor je dagelijkse verplichtingen aan even een korte wandeling. En ook onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology stimuleert het blokje om. Zo blijkt hieruit dat vrouwen die in hun vrije tijd zes uur lang zitten 37 procent meer kans hebben om eerder te overlijden dan leeftijdsgenoten die maar drie uur per dag zitten.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');