doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Koud of warm water: welke van de twee kun je het beste drinken? 

Is er überhaupt noemenswaardig verschil?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61a40c509699d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a40c509699d img{#fig-61a40c509699d img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61a40c509699d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a40c509699d img{#fig-61a40c509699d img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61a40c509699d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a40c509699d img{#fig-61a40c509699d img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61a40c509699d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a40c509699d img{#fig-61a40c509699d img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}koud of warm water

Ons lichaam moet voldoende gehydrateerd worden en dat doen we door genoeg water te drinken, of dat nu koud of warm is. Easy as that, toch? Maar natuurlijk ligt ook dit iets genuanceerder dan dat. Een aantal voedingsdeskundigen lichten toe welke watertemperatuur welke voordelen heeft.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Tijdens sport

We weten dat te warm water niet goed is voor onze huid en voor ons haar. Geldt ditzelfde ook voor het water dat we drinken? Ja, ook hierin speelt temperatuur een rol, zo weet diëtist en voedingsdeskundige Ro Huntriss, zeker wanneer je sport.

“Als we sporten stijgt onze lichaamstemperatuur. Door koud water te drinken, kun je het lichaam helpen af te koelen en kun je oververhitting voorkomen”, legt ze uit aan Stylist. “Koud water kan ons helpen om ons verfrist te voelen en om de lichaamstemperatuur te verlagen. Onderzoek beweert dat drinkwater met een temperatuur van 16 graden zou zorgen voor optimale hydratatie na inspanning.”

Voor je spijsvertering

Nog niet zo lang geleden won het warme water met citroensap aan populariteit onder iedereen die zich een gezonde leefstijl wilde aanmeten. Dan moet warm water toch ook wel wat goeds doen voor je lichaam? En inderdaad, warm water kan een positieve bijdrage aan je spijsvertering leveren.

Voedingsadviseur Kim Plaza legt uit dat juist koud water een negatief effect op je spijsvertering kan hebben. “Een onderzoek ontdekte dat de spijsvertering afnam en het energiegevoel verminderde als mensen koud water dronken, in vergelijking met mensen die warme vloeistoffen dronken.”

Een vertraagde spijsvertering kan resulteren in obstipatie en een opgeblazen gevoel. Huntriss vult aan dat het drinken van warm water je spijsvertering een boost kan geven, al is er nog niet genoeg onderzoek gedaan naar het effect van warm water. Bovendien willen beide voedingsdeskundigen benadrukken dat je ook niet te warm water moet drinken. “Als je iets drinkt dat te heet is, dan kan dat je mond en je spijsverteringssysteem beschadigen.”

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');