doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-6145171ca1fd9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca1fd9 img{#fig-6145171ca1fd9 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-6145171ca1fd9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca1fd9 img{#fig-6145171ca1fd9 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Deze kleine aanpassingen maken je leefstijl moeiteloos wat gezonder 

Wat is eigenlijk beter: wandelen of hardlopen?

Is een van beide nu écht beter voor je lichaam?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca33dc img{#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca33dc img{#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca33dc img{#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6145171ca33dc img{#fig-6145171ca33dc img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}hardlopen of wandelen

Niemand hoeft ons te vertellen dat bewegen, zeker in deze onzekere tijden, ontzettend belangrijk is. We got it! De een komt aan wat fysieke inspanning door te hardlopen en de ander gaat liever een rustig blokje om. Maar wat is nu eigenlijk beter: hardlopen of wandelen?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Hoeveel beweging?

Of je nu hardloopt of simpelweg wandelt, het is beiden goed voor je lichaam. Volgens de Gezondheidsraad zouden volwassenen wekelijks 2,5 uur matig intensief moeten bewegen. Hier kun je aan komen door te wandelen of te fietsen. Daarbovenop zouden volwassenen minstens twee keer in de week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. Wandelen en een rondje joggen helpen je dus om die wekelijkse doelen te behalen.

Voordelen wandelen

De voordelen van wandelen zijn eindeloos. Niet alleen zorgt het ervoor dat je in shape blijft, ook is het goed voor je mentale gesteldheid. Door een dagelijkse dosis frisse lucht kun je je gedachten even op nul zetten. Zo vermindert het stress en angstgevoelens. Maar ook voor je fysieke gezondheid is voldoende wandelen een must.

Deze cardiovasculaire training is niet alleen goed voor het hart en de longen, maar je versterkt er ook de belangrijkste spieren van je benen mee. Tevens zorgt het voor een gezonde botdichtheid. Hier hoef je overigens geen uren voor te hiken. Een dagelijkse wandeling van twintig minuten is al voldoende om gezond te blijven.

Voordelen hardlopen

Heb jij je pijlen gericht op een paar keer per week hardlopen? Ook dat werpt zijn vruchten af voor je gezondheid. Hardlopen zorgt voor een betere conditie en versterkt en verstevigt je benen, buik en billen. Ook zorgt het voor sterkere botten.

Daarnaast geeft het je ook een goed gevoel als je een rondje hebt gerend, de welbekende ‘runner’s high’. Onderzoek toont aan dat drie keer per week een half uur hardlopen na enkele maanden kan zorgen voor een beter humeur en kan helpen tegen depressieve gedachten.

Calorieën verbranden

Oké, zowel wandelen als hardlopen is dus goed voor de gezondheid. Maar als je wat kilo’s wil afvallen, kun je beter je hardloopschoenen uit de kast trekken. Met langzaam joggen verbrand je namelijk al 550 calorieën per uur, met een flink tempo zelfs 780 calorieën. Ter vergelijking: met een uurtje flink doorstappen verbrand een gemiddeld persoon zo'n 300 tot 400 calorieën.

Wandelen versus hardlopen

Zowel dagelijks wandelen als een paar keer per week hardlopen zijn goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Beide zorgen ze voor een betere conditie, sterkere spieren en botten en voor een beter humeur. Ook op de lange termijn zijn deze vormen van bewegen goed voor je. Zo voorkom je het risico op het ontwikkelen van ernstige gezondheidsproblemen zoals diabetes, hartaandoeningen, beroertes en kanker.

Is jouw doel om veel calorieën te verbranden en relatief snel af te vallen? Dan is hardlopen de betere vorm van beweging voor jou. Als je doel vooral is om dagelijks in beweging te blijven, dan is een ommetje van minstens twintig minuten per dag aan te raden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');