doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Workaholic? Dit is wat je ertegen kunt doen 

Passie hebben voor je werk is mooi, maar het moet én mag je privéleven niet te veel beïnvloeden.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614720bfbe3f4 img{#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614720bfbe3f4 img{#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614720bfbe3f4 img{#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614720bfbe3f4 img{#fig-614720bfbe3f4 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}workaholic

We hebben allemaal weleens mailtjes beantwoord in onze vrije tijd. Er een gewoonte van maken lijkt echter een klassiek symptoom van een workaholic te zijn. En ook projecten afronden en research doen in de late uurtjes vallen hieronder. Wil jij je werk wat meer loslaten als je vrij bent? Dit is hoe je dat kunt doen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Problematisch

Een keer een mailtje na werktijd beantwoorden is erg onschuldig, maar hier kun je volgens psychotherapeut Aliva Rose beter geen gewoonte van maken. Zo kan het mentaal en fysiek slecht voor je zijn als je te veel overtime maakt. “We zijn geen machines. We moeten een balans hebben en als we die niet hebben kan dat erg gevaarlijk zijn”, vertelt ze hierover aan Metro UK.

“Te lang doorwerken kan leiden tot emotionele of fysieke schade. Je ziet mensen hartaanvallen krijgen door werkgerelateerde stress, psychische problemen kunnen toenemen en mensen kunnen last krijgen van anxiety”, legt Rose uit. Waarom het belangrijk is dat je je werk niet mee naar huis neemt, mag nu dan wel duidelijk zijn. Hoe je er dan mee kunt stoppen? Volgens Rose kun je dat doen met de volgende kleine stappen.

Symptomen erkennen

De eerste stap is volgens de psychotherapeut erkennen dat je overwerkt. Zéker wanneer dat z’n tol begint te eisen. Bijvoorbeeld door te erkennen dat je stress hebt door werk, of dat je moe bent omdat je te veel werkt. Ook overmatig alcohol drinken, sigaretten roken of stress eating zijn symptomen die je kunt ervaren als je te veel werkt.

De waarom-vraag

Erkennen is de eerste stap. Daarna is het volgens Rose van belang dat je aan jezelf vraagt waarom je werk verricht wanneer je al vrij bent. “Doe je het vanwege je baas? Of leggen collega’s te veel druk op je? Doe je het omdat je bang bent om je baan te verliezen? Of doe je het om problemen in je privéleven te omzeilen?”

Stoppen met te veel werken

Bovenstaande zaken zijn belangrijk om het mentale aspect van je overtime in kaart te brengen, maar uiteindelijk zul je duidelijke grenzen moeten stellen om ervoor te zorgen dat je hiermee stopt. Rose raadt aan om cold turkey te gaan en echt alleen te werken op je officiële werktijden. “Het maakt niet uit hoe laat je begint, als je maar alleen werkt op de uren waarop je hoort te werken. En neem ook echt je volledige lunchpauze.”

Ook is het volgens de psychotherapeut belangrijk om regelmatig een frisse neus te halen. Ook al is dat maar vijf minuten. Ze legt uit dat alleen die paar minuutjes er al voor kunnen zorgen dat je stress vermindert.

Overuren maken is echter een chronisch probleem. Je kunt wel proberen om dit meteen aan te pakken, maar vaak vergt het tijd. Het is oké als het je niet meteen lukt, maar houd jezelf wel echt elke dag voor om alleen te werken tijdens jouw werktijden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');