doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Simpele tips voor het afvallen

Wil je graag een paar kilo kwijt? Met deze handige tips wordt het een stukje makkelijker.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab123072ddd img{#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab123072ddd img{#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab123072ddd img{#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab123072ddd img{#fig-61ab123072ddd img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}afvallen tips

Wil je een paar kilootjes afvallen? Afvallen is een proces dat best lastig kan zijn. Daarom geven we in dit artikel een aantal tips die redelijk makkelijk door te voeren zijn en slechts kleine veranderingen vergen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Gebruik zoetstof in plaats van suiker

Ben je een zoetekauw? Probeer suiker zoveel mogelijk te vervangen door zoetstof. Hier zitten namelijk veel minder calorieën in. Zoetstoffen hebben een redelijk slechte reputatie, maar dit is voor een groot deel onterecht. Ze zijn namelijk grondig onderzocht en volledig als veilig bestempeld. Pas alleen op dat je er niet te veel van eet.

Eet van kleine borden 

Soms kunnen mentale trucjes ook een mooi hulpmiddel zijn. Klinkt simpel, maar het werkt écht: eet van kleinere borden. Hierdoor schep je minder op, terwijl je wel een automatisch een verzadigd gevoel krijgt op het moment dat je bord leeg is. Je brein ziet enkel het lege bord en maakt daarbij geen verschil tussen een klein en een groot bord. Eigenlijk houd je dus je brein voor de gek.

Doe bewust je boodschappen 

Je kent vast wel de tip dat je nooit met honger boodschappen moet gaan doen. Daarbovenop is het goed om altijd boodschappenlijstjes mee te nemen (en je daaraan te houden). Je komt dan minder snel in de verleiding om ongezonde snacks in je winkelmandje te gooien.

Leg ongezonde snacks uit het zicht 

Het aanzicht van bepaald eten zorgt er vaak voor dat je er zin in krijgt. Is een ongezonde snack niet in het zicht, dan denk je er misschien ook niet eens aan. Zorg dat je er een beetje moeite voor moet doen. Gezond eten mag dus juist wel goed zichtbaar in huis aanwezig zijn. Nog beter is om ongezonde snacks helemaal niet te kopen, zodat je ook minder snel in de verleiding komt.

Drink genoeg water 

Soms denk je dat honger hebt, maar is het eigenlijk dorst. Door genoeg water te drinken kun je dus een hongergevoel voorkomen. Water zorgt er bovendien voor dat de afvalstoffen in je lichaam beter worden afgevoerd. Hoeveel water je precies moet drinken hangt af van factoren als je lengte en hoe vaak je sport, maar denk ongeveer aan tussen de anderhalf en twee liter. Zorg dat je altijd water bij de hand hebt, zodat het eenvoudiger is om ernaar te grijpen. Vind je water drinken saai? Drink dan thee of voeg fruit aan het water toe, zodat het een smaakje krijgt.

Vaker bewegen 

Dat je niet elke dag zin hebt om in de gewichten te hangen, snappen we best. Dat is bovendien nogal een aanpassing in je leefstijl. Toch is het helemaal niet zo moeilijk om vaker te bewegen. Bijvoorbeeld door de trap in plaats van de lift te nemen en de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer te pakken. Daarnaast is wandelen een prima activiteit voor mensen die willen afvallen en het lastig vinden om regelmatig intensief te sporten. Probeer elke dag een wandeling te maken, dit hoeft echt niet heel lang te zijn. Langzamerhand kun je het dan uitbouwen. Ook dit kun je makkelijk in je dagelijks leven integreren: neem bijvoorbeeld eens een omweg wanneer je naar de supermarkt gaat.

Neem de tijd om te eten 

Het schijnt dat mensen die snel eten vaker overgewicht hebben dan mensen die langzaam eten. Dit is om verschillende redenen goed. Allereerst ben je zo bewuster bezig met eten en prop je jezelf niet ongemerkt helemaal vol. Er zit altijd een kleine vertraging in het moment dat je brein registreert dat je vol zit. Daarnaast is langzaam eten beter voor je spijsvertering én geniet je er zo meer van. Ook belangrijk is dat je tijdens het eten niets anders aan het doen bent, zoals televisiekijken. Zo schuif je namelijk ongemerkt veel meer naar binnen. Maak er een echt eetmomentje van.

Begin de dag met eiwitten 

Eiwitten kunnen een goed hulpmiddel zijn bij het voorkomen van het welbekende hongergevoel. Ze geven namelijk een goed verzadigd gevoel. Het beste is dan ook om je dag te beginnen met eiwitten, zodat je meteen een goede start maakt. Eieren, kaas of yoghurt zijn voorbeelden van een eiwitrijk ontbijt.

Experimenteer met gezond voedsel 

Afvallen hoeft geen kwelling te zijn. Gezond eten kan namelijk minstens zo lekker zijn. Probeer uit te zoeken van welk gezond eten jij blij wordt! Zoek online naar nieuwe recepten en probeer nieuwe dingen uit. Heb je eenmaal een aantal lekkere én gezonde recepten te pakken, dan is het eigenlijk best makkelijk.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');