Terug naar het leven pre-corona: zo voorkom je overprikkeling

Het kan allemaal best overweldigend zijn, dat 'nieuwe normaal'.

Lees ook

Vanaf aankomende vrijdag gaan we zo goed als helemaal terug naar het leven voor corona. Ineens kunnen we weer grote feesten geven, dineren in een restaurant en naar festivals. Allemaal dingen die heel normaal zijn, maar waar je ook veel stress door kunt ervaren. Hoe voorkom je dat je straks overprikkeld raakt?

Versoepelingen

Afgelopen dinsdag werd duidelijk dat er ein-de-lijk een einde komt aan alle coronamaatregelen. Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid maakte tijdens de coronapersconferentie bekend dat de meeste coronamaatregelen per 25 februari komen te vervallen. We hoeven niet meer thuis te werken en kunnen grote verjaardagsfeesten vieren. Als we willen, kunnen we zelfs weer gaan stappen tot de zon opkomt.

En toch: hoe erg we ook hebben uitgekeken naar alle versoepelingen, het wordt even wennen. Na twee jaar in een wereld van coronamaatregelen en lockdowns te hebben geleefd, ligt overprikkeling in ‘het nieuwe normaal’ snel op de loer. Krijg je het al Spaans benauwd bij het idee om tussen veel mensen te staan bij bijvoorbeeld een concert? Wij delen een aantal tips waarmee je kunt voorkomen dat je overprikkeld raakt.

1. Loop niet te hard van stapel

Allereerst is het belangrijk om te weten dat jij niet de enige bent die er moeite mee heeft om back to normal te gaan. Net zoals je even moest wennen aan de lockdowns, is het heel logisch dat je weer moet wennen aan het drukke leven. Gun jezelf daarom de tijd en loop niet te hard van stapel.

2. Bouw je sociale leven rustig op

Een verjaardag hier, een verjaardag daar, met vrienden uit eten en ook nog even een concertje meepikken: binnenkort kan het allemaal weer. Hoewel het allemaal heel gezellig klinkt, kan het emotioneel én fysiek heel uitputtend zijn om al die sociale evenementen tegelijk op te pakken. Daarom is het heel belangrijk om stap voor stap te wennen aan je oude sociale leven. Ga bijvoorbeeld één keer per week uit eten en bouw dit rustig op.

Hetzelfde geldt voor je baan. Heb jij de afgelopen twee jaar bijna iedere dag thuisgewerkt en verwacht je baas nu dat je weer vijf dagen per week naar kantoor komt? Dan is het verstandig om met je baas te overleggen dat je dit opbouwt. Begin bijvoorbeeld de eerste week met twee dagen naar kantoor, de week erna drie dagen en zo verder.

3. Rust goed uit

Voel je je toch overweldigd of overprikkeld? Dan is het belangrijk dat je je rust pakt. Rode Kruis-psycholoog Madelon raadt aan om bijvoorbeeld even naar een andere ruimte te gaan of buiten een luchtje te gaan scheppen. Ook kun je een aantal oefeningen doen om weer tot jezelf te komen. Let bijvoorbeeld op je ademhaling: leg je hand op je buik, adem in (drie seconden) en daarna langzaam uit (vijf seconden). “Dit helpt je om te kalmeren”, legt Madelon uit.

Wanneer je je overweldigd voelt, kun je vaak aan niets anders denken. Het kan dan ook helpen om je zintuigen te prikkelen. Noem voor jezelf bijvoorbeeld vijf dingen die je ziet, vier dingen die je hoort, drie dingen die je aanraakt, twee dingen die je ruikt en één ding dat je proeft. “Door dit soort oefeningen te doen, verplaats je je aandacht naar je lichaam of omgeving. Dan ben je even uit je hoofd”, aldus Madelon.

Hartstikke normaal

Kortom: het is niet gek dat je vermoeid raakt of ‘even geen zin hebt’ in al die sociale activiteiten die binnenkort weer mogelijk zijn. De een went daar minder snel aan dan de ander, en dat is helemaal oké. Heb je er na een langere periode nog steeds moeite mee om de deur uit te gaan? Wees dan niet bang om om hulp te vragen. Deel je zorgen bijvoorbeeld met je lover of met vrienden, of breng een bezoek aan je huisarts.

Bron: Grazia, Tips en Weetjes | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook