Tekenen die erop wijzen dat je ondergewaardeerd wordt op het werk

Een van de redenen waarom mensen hun baan opzeggen? Omdat ze zich simpelweg niet gewaardeerd voelen. Onderwaardering is een groot ding op de werkvloer, maar hoe weet je nu eigenlijk dat jouw werkgever jou niet naar waarde schat?

Waardering

Veel mensen vinden het belangrijk om regelmatig van de baas (en collega's) te horen dat ze hun werk goed uitvoeren, maar niet elke leidinggevende maakt hier de tijd voor. Onder het mom van: als het niet goed was, had je het wel gehoord, laten ze het erbij. Het kan sommige mensen echter een erg ondergewaardeerd gevoel geven, zo weet carrièrecoach Jasmine Escalera. Al verschilt dit wel per persoon. "Ik heb cliënten gehad die zeiden: 'Waardering is dat mijn supervisor me bevestiging geeft, me vertelt dat mijn werk een goede bijdrage levert." En hoewel het fijn is om te horen dat je het goed doet, hoeft dit nog niet te betekenen dat je ondergewaardeerd wordt.

"Er is emotioneel intelligent en politiek inzicht voor nodig om de vroege red flags op te merken die duiden op onderwaardering, omdat ze vaak subtiel beginnen", vertelt Anyelis Cordero aan HuffPost. Wat die tekenen kunnen zijn? Wij delen er een aantal.

Tijdens meetings voel je je onzichtbaar

Neemt niemand je mening of ideeën serieus tijdens meetings? Dan is dit geen goed teken, aldus Mary Abbajay, auteur van Managing Up: How to Move Up, Win at Work, and Succeed with Any Type of Boss. "Als het een patroon wordt dat collega's je mening wegwuiven of doen alsof jouw ideeën van hen zijn, dan communiceren ze in principe de boodschap: 'Jij zei niets waardevols'."

Natuurlijk is het altijd belangrijk om ook aan zelfreflectie te doen. Zo vertelt Abbajay dat het belangrijk is om je eerst af te vragen of jij je ideeën en mening wel duidelijk hebt gecommuniceerd. Weet je zeker dat je alles duidelijk hebt verwoord? Stel dan vervolgvragen aan je collega's om uit te zoeken wat precies het probleem is met de erkenning van je ideeën. Doe dat overigens wel een beetje tactvol. Je wilt ook niet dat je collega's of leidinggevende zich aangevallen voelt.

Mensen komen naar jou toe voor 'kantoorwerk' en niet voor belangrijke werk-gerelateerde taken

We schreven al eens over de non-promotable task: taken die belangrijk zijn om het reilen en zeilen op de werkvloer in goede banen te leiden, maar taken die niet bijdragen aan carrièregroei. "Als je het slechte en het saaie werk krijgt, projecten of opdrachten die niet uitdagend zijn, terwijl andere mensen spannendere opdrachten krijgen, is dat een groot teken dat je misschien ondergewaardeerd wordt", vertelt Abbajay. De carrière-expert erkent dat deze taken gedaan moeten worden, maar deze load mag niet alleen op jouw schouders rusten – die moet eerlijk verdeeld worden.

Voordat je instemt met het notuleren van die zoveelste vergadering, is het belangrijk om na te denken over je eigen prioriteiten. "Elke 'ja' die je geeft, zegt impliciet 'nee' tegen iets anders", vertelt hoogleraar economie Lise Vesterlund. "Op een gegeven moment, als je taken op het werk doet die onder je niveau liggen, dan zal je baan niet bevredigend zijn." Doe je dat niet? Dan blijven mensen naar jou komen voor die vervelende taken en kun je niet de opdrachten uitvoeren waar je juist goed in bent en die juist kunnen bijdragen aan je carrière. En op die manier kun je ook niet de waardering krijgen die je verdient.

Je wordt onderbetaald

Misschien wel the biggest of them all: je doet fantastisch werk, maar je wordt onderbetaald. Als je altijd positieve feedback krijgt van klanten, je collega's en leidinggevende, maar je loon niet matchet met je kunnen, dan word je volgens Anyelis Cordero absoluut ondergewaardeerd.

Escalera is het eens met Cordero: "In de essentie werken we om betaald te krijgen. Dat is wat een baan is." De carrièrecoach vervolgt dat geld de belangrijkste waarde is wat betreft je carrière. "Je carrière is de motor voor je leven. Het biedt je de financiële mogelijkheden om je leven te leven zoals je het wilt leven."

Bron: Huffpost | Beeld: cottonbro