Je slechte slaapgewoontes maken je blijkbaar egoïstisch

Dit kan in de toekomst grote gevolgen hebben.

Lees ook

Slapeloze nachten door stress of warmte is voor niemand fijn. Soms kan dit zelfs je stemming beïnvloeden en word je er flink chagrijnig van. Uit een nieuwe studie blijkt ook nog eens dat een slechte nachtrust je egoïstischer kan maken. Pardon?

Egoïstisch

Uit een recente studie van de Universiteit van California blijkt dat er een verband is tussen het gebrek aan slaap en egoïsme. Uit drie verschillende onderzoeken bleek dat de deelnemers over het algemeen “een significante afname van de wens om anderen te helpen onder omstandigheden van slaapgebrek“. Er was dus minder verlangen om andere mensen te helpen.

Hierbij ging het niet om hele korte nachten rust, maar zelfs bij maar één uur minder slaap – zoals in de zomertijd, bijvoorbeeld – kregen de proefpersonen een slecht humeur. In het bijzonder stelde de studie: “een verminderde positieve stemming kan het helpen beïnvloeden, gedeeltelijk door de empathische gevoeligheid voor de behoeften of de nood van anderen te verminderen.”

Minder stress

Hoewel een slechte nacht niet meteen reden voor paniek is, kan dit in de toekomst wel grote gevolgen hebben. Studies tonen namelijk aan dat het helpen van anderen kan resulteren in minder stress of ontsteking in het lichaam. Door anderen te helpen voel je je niet alleen goed, het kan ook fysiek goed voor je zijn.

Goede nachtrust

Het geheim van een goede nachtrust zit ‘m in een goed bedtijdritueel. Routines zijn cruciaal voor de start van je dag en net zo belangrijk voor een goede nachtrust. Carley Prendergast, slaapexpert, adviseert daarom om een ontspanningsroutine te bedenken die voor jou werkt.

“Je zou kunnen overwegen om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Dit kan helpen bij het vaststellen van het circadiane ritme – de slaap-waakcyclus van het lichaam. Andere rustgevende activiteiten kunnen zijn: een warm bad nemen, huidverzorging, een boek lezen, etc.”, aldus Prendergast. Voor je het weet, val je misschien sneller in slaap en krijg je een meer rustgevende slaap. Dit komt jou niet alleen ten goede, maar ook de mensen om je heen!

Bron: HuffPost | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook