Zo kun je drinken zonder een kater te krijgen

Een aantal tips.
Zo kun je drinken zonder een kater te krijgen

Veel van ons hebben een haat-liefde relatie met het drinken van alcohol. De avond zelf ben je er vaak niet van bewust dat de kans groot is dat je de volgende dag weer met een flinke kater in je bed ligt. Maar er zijn een aantal manieren om toch van een drankje te kunnen genieten, zonder de de dag erna een hangover te hebben. 

Voor het drinken

1. Drink van ter voren genoeg.
Hydratatie is erg belangrijk. Het drinken van alchohol kan uitdroging veroorzaken wat leidt tot vervelende kater symptomen. Als je weet dat je gaat drinken, probeer de dan de dag van tevoren en de dag zelf veel vocht binnen te krijgen. 

Lees ook: Waarom je nooit samen met een vriendin moet diëten

 2. Vermijd cafeïne op de dag van het drinken.
Cafeïne zal in combinatie met alcohol het vochtverlies alleen maar verergeren. De dag na het drinken kan het helpen om één kopje koffie te drinken, omdat het kan helpen tegen de hoofdpijn. Probeer wel extra vocht erbij te drinken om het effect te compenseren.

3. Eet voor het drinken.
Het is een soort van no-brainer, maar de gevolgen zijn reëel als je dat niet doet. Voedsel in je maag zal de opname van alcohol in het bloed vertragen, waardoor je lever meer tijd heeft om de alcohol te ontgiften en de vervelende acetaldehyde, die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de kater symptomen, minder snel op te bouwen. Streef naar voedsel met eiwitten, koolhydraten en/of vetten. Blijven eten terwijl je drinkt is ook een goed idee.

4. Neem curcumine.
Curcumine, de krachtige stof die in kurkuma wordt gevonden, kan helpen om ontstekingen te verminderen, de ontgifting van de lever te verbeteren en de lever te beschermen tegen toxiciteit. Neem 1 gram meerdere malen op de dag van het drinken en een paar keer de dag erna.

Tijdens het drinken

6. Drink langzaam en met mate.
Door langzaam te drinken, geef je je lichaam meer tijd om de alcohol af te breken en de kans op een kater te verminderen. Probeer te nippen in plaats van grote slokken te nemen.  

7. Een glas (of meer) hydraterende vloeistoffen na elk drankje.
Deze strategie zal helpen voor het vervangen van de vloeistoffen en elektrolyten die verloren gaan tijdens het drinken. Water is goed, maar sap of kokoswater is het beste. Als je alleen water hebt, voeg er dan een snufje zout aan toe voor elektrolyten.

8. Vermijd koolzuurhoudende dranken.
Carbonatie verhoogt de alcohol absorptie snelheid, waardoor het detox-proces in je lever meer wordt belast.

9. Vermijd roken. 
Een onderzoek heeft aangetoond dat roken met drinken voor meer kater symptomen leidt dan alleen drinken.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5dea5fce6ceea', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });