Deze werkgewoontes moet je zo snel mogelijk afleren

Hierna is succes gegarandeerd.

Een paar onschuldige gewoontes op de werkplek, kunnen ervoor zorgen dat je niet hogerop komt. Zo kan het hebben van een minder assertieve of een te enthousiaste houding ertoe leiden dat collega's je als onprofessioneel beschouwen. Het doorbreken van deze drie kleine gewoontes, kunnen je op weg helpen naar succes op lange termijn.

1. Wees niet onzeker

Heb je een vraag voor je baas? Geef gewoon duidelijk aan wat je nodig hebt. Als je niet direct bent, krijg je waarschijnlijk niet wat je wilt. Vrouwen hebben soms de neiging om iedereen tegemoet te komen en aan alle wensen te voldoen. Maar te bescheiden zijn kan overkomen als onzekerheid, waardoor je collega's twijfelen aan je zelfvertrouwen. Ze zullen zich afvragen of je in jezelf gelooft en, op hun beurt, of ze je moeten vertrouwen met grote projecten.

Lees ook: Dit kleine ding kan je productiviteit op werk verminderen

2. Klink niet overdreven enthousiast in je e-mails

Als je een samenvatting van je date naar je beste vriendin stuurt, voeg dan zoveel uitroeptekens toe als je wilt. Maar probeer op het werk meer terughoudendheid te tonen. Veel mensen behandelen e-mails als een informeel berichtje. Probeer het zo professioneel mogelijk te houden en wees kort maar krachtig. Door duidelijk te zijn, zal het contact tussen jou en je collega makkelijker verlopen.

3. Zeg niet tegen alles en iedereen ‘ja’

Als je je voortdurend bezig houdt met het opruimen van koffiekopjes en andere klusjes op kantoor, dan kun je vast komen te zitten in de rol van 'schoonmaakster'. Vaak zullen vrouwen zich vrijwillig aanmelden voor dit soort klusjes om behulpzaam te zijn, maar dat kan een averechtse werking hebben. Als je deze taken altijd op je neemt, terwijl ze geen deel uitmaken van je taakomschrijving, dan kunnen mensen gaan denken dat ze over je heen kunnen lopen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je niet toekomt aan je eigen taken en opdrachten. De volgende keer, als iemand probeert het kantoorwerk op je af te schuiven, laat dan weten dat je druk bent met je eigen werk.

Bron: Cosmopolitan UK | Beeld: Brooke Cagle

Laatste nieuws