Nationale Week Zonder Vlees: 10 vegetarische tips voor op brood

Makkelijk en snel.
  • Lifestyle
  • Redactie Marie Claire
Nationale Week Zonder Vlees: 10 vegetarische tips voor op brood

Deze week is de Nationale Week Zonder Vlees gestart. In deze zeven dagen kun je maar liefst 130 liter water besparen. Klinkt goed, toch? Om het wat makkelijker te maken, tippen wij tien heerlijke vegetarische soorten broodbeleg. 

1/ Groentetartaar
De tegenhanger van steak tartaar. Snijd bijvoorbeeld tomaat, paprika, gegrilde aubergine of courgette fijn, breng het op smaak met een uitje, knoflook en verse kruiden en besprenkel het met je favoriete dressing. Et violà! 

Lees ook: Nationale Week Zonder Vlees: 5x heerlijke vegetarische gerechten

2/ Eieren
Een ideale vleesvervanger door de eiwitten. Lekker voor de lunch én je kunt ook nog verschillende varianten maken, zoals een gekookt ei, scrambled egg of een spiegelei. Wil je helemaal uitpakken? Ga dan voor een gepocheerd ei. Maak een draaikolk met het uiteinde van een pollepel in kokend water en breek hierin het ei open. Een beetje azijn toevoegen aan het water maakt het pocheren makkelijker. Leg een gepocheerd ei op je boterham, snijd open en het eigeel stroomt eruit… 

3/ Vegetarische vleeswaren
Vind je het moeilijk om je vleeswaren te laten staan? Probeer dan eens vegetarische vleeswaren. Quorn heeft verschillende alternatieven voor je favoriete broodbeleg. Denk aan de vegan chicken free slices, vegan smoky free ham en pepperoni. Probeer ook eens de spinach and red pepper slices als je zin hebt in iets pittigers. De vegetarische Quorn vleeswaren doen niet onder voor de vleesvariant en zijn gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.

4/ Kaas
Wist je dat kaas helemaal niet vegetarisch is? Om kaas te maken wordt er namelijk stremsel gebruikt. Dit stremsel is vaak een enzym dat afkomstig is van de maag van een kalf. Stremsel is een bijproduct van de slacht, waardoor kaas strikt gezien niet vegetarisch is. Gelukkig zijn er ook genoeg kazen die worden gemaakt van microbieel stremsel en daardoor vegetarisch zijn. Als er op de ingrediënten lijst ‘microbieel stremsel’ staat, zit je goed!

5/ Hummus
Hummus is een groot favoriet en ze komen in allerlei varianten. Je kunt hummus ook heel makkelijk zelf maken van kikkererwten, tahin, olijfolie en wat kruiden. Makkelijk, snel en voedzaam.

6/ Avocado
Avocado is lekker bij bijna alles. Zo ook op je brood! Gebruik avocado als topping van bijvoorbeeld hummus, maar je kunt het ook los op je brood eten. Breng het op smaak met zout, peper, chilivlokken, knoflook- of paprikapoeder. 

7/ Notenpasta
Naast de klassieke pindakaas (met stukjes) komen er steeds meer bijzondere varianten op de markt. Wat dacht je van pindakaas met chocolade, zeezout-karamel, kokos of chili? Ga eens voor de variant die 100% uit pinda's bestaat, zonder kunstmatige toevoegingen. Even goed roeren en je bent good to go! Of probeer eens andere notenpasta's. 

8/ Groentespreads
Je hebt spreads van alle soorten groenten en je kunt er steeds meer in de supermarkt kopen. Denk bijvoorbeeld aan wortelpuree of baba ganoush, gemaakt van aubergine. Snel én lekker. 

9/ Fruit
Het klinkt gek, maar ook fruit is geschikt om je brood mee te beleggen. Pindakaas met banaan is bijvoorbeeld een optie, maar ook cottage cheese met stukjes mango. Of pak helemaal uit en bak wat stukjes appel met rozijnen en kaneel voor een appeltaartje op je brood. 

10/ Zoet
Niet heel gezond, wel heel lekker: zoet broodbeleg. Ga voor hagelslag, chocopasta, honing, jam of iets anders. Af en toe wat zoets op je brood kan best. 

Bron: Green Food Lab, Quorn | Beeld: Mean Girls

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5db1009db4ad0', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });