Waar komen onze geliefde mode-items nou écht vandaan?

Een echte eyeopener!

Lees ook

We willen graag kwalitatief goede en sweatshop-vrije kleding, en dan geeft het label ‘Made in Italy’ of ‘Made in France’ toch een veilig gevoel. Maar wat betekent zo’n label precies? Staat een land van herkomst op een kledingstuk of accessoire, dan wil dat nog niet zeggen dat het product ook echt in dat land is gemaakt. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet: als het om kledinglabels gaat, laat de wet aan duidelijkheid te wensen over en kledingmerken maken daar gretig gebruik van.

Alle ogen op generatie Y
De laatste tijd is er veel onderzoek gedaan naar generatie Y (geboren tussen begin jaren ’80 en eind jaren ’90), en hoe die verschilt van voorgaande generaties. Vaak ligt de focus daarbij niet alleen op hun werkmentaliteit maar ook op hun manier van consumeren. De verschillende onderzoeken laten zien dat mensen van deze generatie geen rotsvast vertrouwen meer hebben in merken. De millennials, zoals generatie Y ook wel wordt genoemd, zijn minder prijsgevoelig. Met andere woorden: ze hechten meer waarde aan de ethische waarden van bedrijven en aan de weg die een product heeft afgelegd. Duurzaamheid en bewustzijn zijn voor hen belangrijk en ze schaffen dan ook meer dan andere generaties lokale producten aan.

Nieuwsgierig
Generatie Y is nieuwsgierig en informatiegericht. De community speelt in hun wereld een grote rol: ze informeren niet alleen zichzelf en anderen op fora, maar vragen ook aan vrienden en bekenden wat zij van een product of service vinden. Uiteindelijk delen ze hun eigen ervaring weer met anderen door het product of de dienst 
te raten. Een nieuwe generatie met een andere mentaliteit dus, die weleens een positieve invloed zou kunnen hebben op kledingmerken die hun leveranciers misbruiken en bedrijven die onethisch handelen.

De evolutie van ‘Made in China’
De tekst ‘Made in China’ roept bij ons nog steeds beelden op van namaak designertassen en lelijke massaproducten. En dat terwijl China, het land dat ook wel ‘de fabriek van de wereld’ wordt genoemd, een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ooit stond China zeker garant voor reproducties van slechte kwaliteit., maar inmiddels zijn de productiemethoden veel beter, doordat de
 Chinezen er hun eigen ideeën op 
los zijn gaan laten. Onder Chinese 
consumenten heeft de mentaliteit
 van ‘kopen uit het buitenland’ flink
 aan terrein verloren. Een mooi voorbeeld is het first-lady-effect: Peng
 Liyuan, de presidentsvrouw, begon
 creaties van lokale designers te dragen, waardoor ook gewone Chinezen 
steeds meer producten gingen kopen
die niet alleen lokaal zijn gemaakt maar ook in China zijn ontworpen. 

Goede kwaliteit
Als gevolg van deze verbeteringen hebben sommige luxemerken hun productieproces onlangs deels naar China verplaatst. Geef ze eens ongelijk de kwaliteit is minstens zo goed en voor hetzelfde item betalen ze minder. Hoewel de arbeidsomstandigheden vaak nog wel voor verbetering vatbaar zijn, gaat produceren in China vandaag de dag gelijk volgens moderne productiemethoden, snelheid en kwaliteit.

Europese sweatshops
Fabrieken en naaiateliers waar eindeloos (en onbetaald) wordt overgewerkt, waar illegaal werk wordt gecombineerd met lage lonen, en waar onder vreselijke omstandigheden – soms met gevaarlijke chemicaliën – goedkope producten worden gemaakt; het is de treurige werkelijkheid van de sweatshop. Dacht je dat dit alleen in het Verre Oosten voorkomt, dan heb je het mis.

Werkomstandigheden
Vorig jaar augustus deed een artikel in The Guardian stof opwaaien. Clean Clothes Campaign –  een organisatie die is begonnen in Nederland en zich inzet voor verbetering van de werkomstandigheden in de kledingindustrie – deed daarin verslag van hun onderzoek in de schoenenindustrie. Zij ontdekten dat dure schoenen die officieel in Italië en Duitsland worden gemaakt, in werkelijkheid werden geproduceerd in Oost-Europa, onder sweatshop- omstandigheden.

Het zijn dus lang niet alleen de goedkope producten die voor iedereen bereikbaar zijn, die in dit soort fabrieken en naaiateliers worden gemaakt. Ook high-end producten worden regelmatig onder gevaarlijke omstandigheden en voor minder dan het minimumloon gefabriceerd.

Lees het hele verhaal in het Green Issue van Marie Claire, vind ‘m hier online!

Lees ook: Dit zijn de fijnste vegan beautymerken

Tekst: Emese Dobos | Beeld: Getty

Laatste nieuws

Zie ook