Met deze tips voorkom je dat je 'te veel' eet tijdens het thuiswerken

Sinds het coronavirus is thuiswerken nog altijd de norm.
snacken thuiswerken

Sinds het coronavirus is thuiswerken de norm. Zo benadrukte Rutte dit ander half week geleden nog en zal dit waarschijnlijk ook nog wel een tijdje duren. Maar met al dat lekkers in huis, is het lastig om niet te veel te eten als je thuis aan het werk bent.

Balans

Zo’n dagje is nu en dan wel lekker. Maar nu thuiswerken het nieuwe normaal is, is het goed om een balans te vinden tussen werken en eten. Diëtiste Cynthia Sass deelt haar vier beste tips om ervoor te zorgen dat je tijdens het thuiswerken niet te vaak de keukenkastjes induikt.

4 tips

1. Maak een eetschema
Het is belangrijk dat je elke dag rond dezelfde tijd eet. Sla jij altijd je ontbijt over? Denk er toch maar over na om ‘s ochtends een bammetje te smeren. Volgens een recent onderzoek hadden degenen die een groter ontbijt en minder avondeten aten, betere bloedsuikerwaarden en insulinecontrole. Wie een klein ontbijt had en uitgebreider avondeten at, had gedurende de dag juist vaker honger. Daarom is het volgens Sass belangrijk om een goed ontbijt te eten. Ga ongeveer vijf uur daarna lunchen. Maak drie tot vier uur later een licht avondeten. Zorg ervoor dat je je lichaam ongeveer drie uur de tijd geeft om het eten te verteren voordat je naar bed gaat. Hierdoor slaap je ook nog eens beter.

2. Eet niet terwijl je aan het werk bent
Het is zo verleidelijk om lekker te snacken terwijl je druk aan het werk bent. Het is lekker en je blijft productief bezig. Helaas is dit niet zo goed voor je. Uit onderzoek blijkt dat je je eten hierdoor niet alleen minder goed proeft, je eet ook nog eens vaak meer dan je nodig hebt. Daarom is het beter om niet achter je computer te eten. Leg ook je telefoon opzij en kijk niet naar de televisie. Het is belangrijk om echt in het moment te zijn, terwijl je iets aan het eten bent.

3. Kies voor onbewerkte producten
Hoewel het natuurlijk veel makkelijker is om naar koekjes of snoepjes te grijpen, is het beter om te kiezen voor onbewerkte producten. Volgens onderzoek eet je zo nog eens vijfhonderd calorieën op een dag erbij als je de keuze maakt voor bewerkt voedsel. Dit leidt dan ook vaak tot gewichtstoename. Je kunt dus beter een stuk fruit of een handje amandelen eten, daarna ben je vaak wel even verzadigd. Na een zakje chips heb je juist zin in meer eten. Haal de volgende keer dat je boodschappen doet in ieder geval deze items in huis: verse of ingevroren groenten, magere eiwitten (denk aan kip, bonen of linzen), gezonde vetten (extra vergine olijfolie, avocado en noten), vers fruit en volkoren producten.

4. Deal met je stress
Veel mensen gaan eten als ze stress ervaren. Dat is dan ook vaak het onderliggende probleem als mensen te veel eten. Er zijn veel manieren om om te gaan met deze stress. Bovenstaande drie tips geven je misschien al wat rust, maar je kunt ook andere manieren proberen. Zo kun je bijvoorbeeld wat vaker afspreken met vrienden, gaan mediteren, yoga’en of naar muziek luisteren. In ieder geval is het belangrijk om te ontspannen.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f96e56159c1e', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });