5 dingen die je moet weten over Givenchy’s Clare Waight Keller

Vooral punt vijf toont aan dat Clare Waight Keller een duidelijk plan heeft...

Gisteren showde Clare Waight Keller – het vrouwelijke hoofd van Givenchy – haar tweede Ready-to-Wear-collectie tijdens Paris Fashion Week. Ze ontving lovende reacties op haar SS 2018-collectie die ze vorig jaar debuteerde in Palais de Justices in Parijs, dus waren wij benieuwd naar de nieuwe Herfst/Winter 2018-19-collectie voor het Franse huis. Waight Keller volgde vorig jaar niemand minder op dan John Galliano, Alexander McQueen en Riccardo Tisci, die net de overstap naar Burberry maakte. Voor de eerste keer in de 65-jarige Givenchy-geschiedenis, nam een vrouw het roer over. Deze vijf dingen moet je weten over Clare Waight Keller die gisteren weer een abnormaal coole collectie voorschotelde. 

1/ Waight Keller is een geboren talent
Op vijfjarige leeftijd begon de jonge Clare al te naaien. Een skill die ze erfde van haar moeder die haar de knepen van het vak leerde. Ze studeerde aan Ravensbourne College of Art, waar ze afstudeerde met een bachelor in ‘Fashion’ voor ze haar master in ‘Fashion Knitwear’ behaalde aan The Royal College of Art. 

1/ Ze is een veelzijdig ontwerpster
Op basis van haar werk voor het modehuis Chloé ging men ervan uit dat Waight Keller’s versie van Givenchy ultra vrouwelijk zou zijn. Toch zal haar C.V. die aanname verwerpen; ze begon bij het minimalistische Calvin Klein, daarna ging ze naar het sexy Gucci waarna ze creatief directeur werd van Pringle of Scotland. Waight Keller heeft dus veel meer in haar mars en dat bewees ze tot nu toe.

2/ Waight Keller bracht Givenchy Couture groots terug
Tisci, de voormalig creatief directeur van Givenchy, zette in 2012 een punt achter de Givenchy-couturecollectie. Waight Keller blies afgelopen januari Givenchy Couture weer nieuw leven in, en dat deed ze groots. 

3/ Ze is een vrouw met een plan
Volgens de New York Times nam Waight Keller maar liefst een boekwerk van 150 pagina’s mee naar haar sollicitatiegesprek voor de functie bij Givenchy. Het plan omvat haar nieuwe visie en heel veel kleding- en accessoireschetsen.

4/ Waight Keller mixt mannen en vrouwen in haar campagnes en shows
De mannencollectie wordt in dezelfde reclame getoond als de vrouwencollectie. In 1969 werd de herenlijn van Givenchy opgericht, sindsdien is het een belangrijke inkomstenbron voor het merk. Het is dus een goede zet van Waight Keller om de mannen- en vrouwencollecties te combineren.

Bekijk hier ook de key looks van haar nieuwe Herfst/Winter 2018-19-collectie:

 


Gelanceerd in Nederland

Na de lancering van hun nieuwe omni-channel platform vorig jaar september, is de dag aangebroken dat Maison Givenchy ook in Nederland zijn intrede maakt met de webshop. Gecureerd door artistiek directeur Clare Weight Keller en in samenwerking met het Londense bureau R/GA, biedt Givenchy een 360 graden strategie, gefocust op online media, e-mailing en social media. De debuutcollectie van Waight Keller staat klaar om geshopt te worden. 

Lees ook: Nieuwe Franse wet verplicht photoshop-waarschuwing

Beeld: Getty Images

Laatste nieuws