Singles Day was ook dit jaar weer een succes in Nederland

Tijdens deze dag wordt niet alleen het vrijgezellenbestaan gevierd.

Op Singles Day wordt niet alleen het vrijgezellenbestaan gevierd, maar gaat men ook flink shoppen. Afgelopen maand was deze deze vrijgezellendag net zoals Black Friday een goede dag om aankopen te doen, want er werden zowel offline als online hoge kortingen geboden door winkeliers. Maar hoe is deze Singles Day eigenlijk ontstaan? Om het antwoord te vinden, moeten we terug naar 1993 in China.

Vrijgezellenbestaan vieren

Als je 11 november in cijfers uitschrijft, dan bestaat deze datum uit vier keer een één: 11-11. Het cijfer 1 staat in China symbool voor de individu. Studenten van de universiteit in Nanjing vonden het op 11 november 1993 daarom een goede dag om vrijgezellen te eren. Men wilde op deze dag activiteiten doen waar een vrijgezel potentiële partners zou kunnen vinden. In de jaren na 1993 werd deze feestdag overgenomen door steeds meer andere universiteiten door het land en zodoende werd de traditie van Singles Day voortgezet. Inmiddels is het een wereldwijd fenomeen geworden en wordt 11 november ook nog steeds uitgebreid gevierd door veel jongeren in China.

Nieuwe traditie in Nederland?

In China is Singles Day al jaren een grote dag om flink te shoppen, maar in Nederland is het nog een relatief nieuwe traditie. Het concept is eigenlijk pas sinds vorig jaar in Europa bekend geworden. Nederland is qua marktgrootte natuurlijk niet te vergelijken met China, maar toch wordt er vanuit ons land via het internet veel uit China besteld. Chinese webshops richten zich daarom ook vaker op de Nederlandse markt.

Shoppen met flinke kortingen

Zowel offline als online winkels bieden kortingen in het kader van Singles Day. De Chinese webshop-gigant Alibaba heeft vorig jaar op Singles Day een omzet gehad van wel 60 miljard dollar! Aangezien deze dag zo populair is in China, wil men natuurlijk wel weten of het ook aanslaat in Nederland. Daarom zien we dat Nederlandse winkels zoals Bol, BCC, Mediamarkt en Blokker ook meedoen met dit fenomeen op 11 november. Dit jaar zijn er trouwens ook weer records verbroken in China op Singles Day. Alibaba had die dag namelijk 65 miljard dollar aan spullen verkocht en dat is dus 5 miljard meer dan vorig jaar.

Singles Day een succes in Nederland?

Het is nu nog te vroeg om te zeggen of Singles Day ook een blijvend succes in Nederland zal zijn. Het lijkt wel veelbelovend, want veel Chinese webshops richten zich specifiek op de Nederlandse markt. Tegelijkertijd weet de Nederlandse consument steeds beter de weg te vinden naar Chinese webwinkels, terwijl ook steeds meer Nederlandse winkels (zowel offline als online) kortingen aanbieden in het kader van Singles Day.

Beeld: Olia Nayda

Laatste nieuws