Inspirerende vrouwen: Laura Hoppe en Andrea van Well

Het sieraden- en accessoiremerk À la is opgericht door Laura Hoppe en Andrea van Well. Zij vertellen over het ondernemerschap en voorliefde voor reize

Inspirerende vrouwen: Laura Hoppe en Andrea van Well

Het sieraden- en accessoiremerk À la is opgericht door Laura Hoppe en Andrea van Well. Beide dames zijn fanatieke wereldreizigers en verzamelaars, die hun voorliefde voor mooie sieraden uit verre landen graag met een groot publiek delen. Alle items die de dames ontwerpen hebben een eigen, uniek verhaal van herkomst.

Personal

Welk levensmotto prijkt er op jullie muur?Laura: “Zakelijk gezien absoluut ‘Work hard, play hard’. We zijn altijd al bezige bijtjes geweest, maar sinds À la is er weinig vrije tijd over. Dit is soms heel frustrerend, want je sociale leven is juist een belangrijke schakel in het ondernemerschap.”

Wanneer wisten jullie: dit is wat we moeten doen? Andrea: “Nadat ik bij twee verschillende bedrijven niet op mijn plek zat, wist ik dat ik iets moest gaan doen met mijn creativiteit. Op welke manier was me toen nog niet helemaal duidelijk. Na veel brainstormsessies en de keuze om te gaan reizen, viel alles op zijn plek.”

Welke handige online tools/apps gebruiken jullie om jullie drukke levens te organiseren?“Eigenlijk gebruiken we vrij simpele – maar super handige - apps. De gezamenlijke agenda en notities van Apple, bijvoorbeeld. Ook Currency gebruiken we graag tijdens inkoopreizen, net als verschillende fotobewerkingsapps. Daarnaast is Trello dé ideale uitvinding om onze oneindige to-do lijstjes te organiseren.”

Dankzij wie/wat staan jullie waar jullie nu staan?“Dankzij onze vrienden - waardoor À la deels is ontstaan, familie én uiteraard door elkaar. Van beste vriendinnen, naar partners in crime!”

Wat is de grootste les die jullie geleerd hebben gedurende jullie carrière tot nu toe?“Dat je - hoe cliché ook - gewoon moet doen waar je van droomt. Niet bang zijn voor eventuele beren op de weg. Ondernemen bestaat tenslotte uit kansen zien en risico's nemen.Daarnaast is het voor ons belangrijk om altijd dichtbij onszelf te blijven: we willen geen (commerciële) eendagsvlieg worden. We hebben dan ook één vaste regel: koop alleen producten in die je zelf graag zou willen hebben.”

Welke grote opoffering hebben jullie moeten maken om zo ver te komen? Laura: “Een grote opoffering wil ik het niet noemen, maar ik had vóór À la een fantastische baan op de marketingafdeling van Scotch & Soda, waar ik heel erg op mijn plek zat. Toch had ik sterk het gevoel dat ik als persoon moest groeien. Toen besloot ik mijn baan op te zeggen en fulltime voor À la aan de slag te te gaan. Een vreselijk moeilijke en spannende keuze, maar misschien wel de meest bewuste en enerverende uit mijn leven.”

Welke kans(en) hebben jullie zelf gecreëerd?Andrea: “De kans om eindelijk te voelen hoe het is om een baan te hebben waar je intens gelukkig van wordt! We ontmoeten elke dag nieuwe, interessante mensen en we werken hecht samen met de meest inspirerende locals uit in India, Sri Lanka en Indonesië. Het feit dat we dit allemaal kunnen doen binnen ons eigen bedrijf én volgens onze eigen planning is echt een feestje.”

Wie is jullie inspiring woman?“Voor ons zijn de eigenaresses van de winkels waar wij met À la liggen – toevallig allemaal vrouwen – heel inspirerend. Het zijn allemaal goede ondernemers, waar wij enorm veel van kunnen leren!”

Fashion & Style

Kunnen jullie je kledingstijl omschrijven? Andrea: “Ik probeer uniek te zijn in sieraden en details. Qua kleding ben ik vrij simpel, maar ik voeg wel altijd een opvallende jas of paar schoenen toe. Mijn stijl kan verder heel verschillend zijn, van truttig tot biker. Wel geef ik mijn outfit altijd een etnische touch!”

Hebben jullie een stijlicoon? Wie is het en waarom?“De Amerikaanse actrice, zangeres en danseres Josephine Baker (1906 - 1995). Zij was een hele vooruitstrevende vrouw voor haar tijd, met een hele sprekende kledingstijl. Maar niet alleen haar manier van kleden, ook in de manier waarop ze heeft geleefd is zij een groot voorbeeld voor ons. Deze vrouw heeft zoveel teweeggebracht!”

Wat is jullie must-have voor dit najaar?Andrea: “Een jas van Ganni en uiteraard een aantal nieuwe ontwerpen van À la!”

Wat is jullie beautyregime? Welke merken en welke producten gebruiken jullie?“Eerlijk gezegd staan wij een beetje bekend om ons blote-billen-gezicht. Af en toe wat mascara, oogpotlood en/of blush, maar over het algemeen dragen we nauwelijks make-up. Wel heeft Andrea een vast ritueel qua dagelijkse verzorging: gezichtsreiniging en -crème van La Roche-Posay en bodylotion van Ortigia Sicilia. Laura heeft geen specifieke rituelen, maar kan wel erg genieten van haar vaste parfum (Chanel Chance - Eau Fraîche) en van een fijne geurkaars van Diptyque tijdens het badderen.”

Meer info over À la vind je op hun website.