Snak je naar rust? Probeer dit eens

Thuis na een drukke werkdag begint gelijk de rest: koken, Facebooken, bellen met vrienden, tv kijken én dat boek uitlezen. Waar te beginnen?

Lees ook

Het is vrijdag en je komt thuis na een drukke werkdag begint gelijk de rest: koken, Facebooken, Twitteren, bellen met vrienden, tv kijken én dat boek uitlezen dat al zo lang op je nachtkastje ligt. Ja, zo raak je de stress die je overdag hebt opgebouwd natuurlijk niet kwijt. Logisch dat we in het weekend snakken naar rust. Probeer deze tips niet alleen vanavond uit, maar elke dag van de week.

1/ Stop met multitasken
Wij vrouwen staan erom bekend: we kunnen bellen, eten, nagels lakken en lezen tegelijkertijd. “Stop daarmee”, predikt psycholoog Máasja Verbraak. Focus je in je vrije tijd op één ding en doe dat aandachtig. Ga je een film kijken? Zorg ervoor dat je telefoon buiten zicht is en zet je laptop uit. Door meerdere dingen tegelijkertijd te doen, maak je stresshormonen aan. Concentreer je op wat je op dat moment doet, dan vind je vanzelf inner peace.

2/ Neem een toetje
Geniet voortaan zonder schuldgevoel van je tiramisu, chocolademousse of vlaflip; het is wetenschappelijk bewezen dat toetjes stressverlagend en zelfs slaapopwekkend zijn! Hét wonderstofje zit in cake, ijs, chocola en romige desserts. Aan de lijn? Vijgen of honing doen het ook prima.

3/ Leef met hartstocht
Wist je dat het vijf uur duurt voordat je de stresshormonen die je opbouwt tijdens een dag werken weer kwijt bent? Hardlopen, fietsen of zwemmen versnelt dit proces. Wat ook helpt: hartstocht. Wat je met passie doet werkt ontspannend. En dat kan alles zijn: een boswandeling, lezen in je favoriete boek of quality time met je beau.

Lees ook: Bill Gates’ meest geliefde boeken van 2017

Beeld: Katelijne Verbruggen

Laatste nieuws

Zie ook