doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Hoe steun je je partner die in coronatijd met depressieve gevoelens kampt? 

Vergeet niet om ook je eigen mentale gezondheid in de gaten te houden.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6104141b9b164 img{#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6104141b9b164 img{#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6104141b9b164 img{#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6104141b9b164 img{#fig-6104141b9b164 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}partner depressieve gevoelens

De lockdown is voor niemand een pretje, en dan zeggen we het nog op z’n zachts. Er voor je partner zijn die met depressieve gevoelens kampt kan in deze tijden dan ook voor extra stress zorgen. Hoe kun je zoiets het beste aanpakken, zonder daarbij je eigen mentale gezondheid in het geding te brengen?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Onderneem actie als je tekenen van depressie waarneemt 

Het is belangrijk om te letten op tekenen die op een depressie kunnen wijzen. Denk hierbij aan bepaalde gedragsveranderingen of verlies in interesses. Psycholoog Lisa Langer raadt aan om dan op een vriendelijke manier het gedrag te benoemend, om zo naar de gevoelens van je partner te kunnen vragen.

Een gedragsverandering aankaarten hoeft helemaal geen lastig gesprek te zijn. “Gewoon vragen wat er aan de hand is”, raadt Langer aan Well and Good aan. “Vraag of er iets is wat jij kunt doen om te helpen, dit kan heel nuttig zijn.”

Ook als je vriend of vriendin niet weet hoe jij kunt helpen, zijn er enkele dingen die je sowieso kunt doen. Denk aan een rustige thuisomgeving en aan een regelmatige routine. “Denk aan activiteiten die stress verminderen die jullie samen kunnen doen, zoals elke avond een wandeling maken.”

Ook kleine gebaren zijn waardevol

Het is niet altijd nodig om diepe gesprekken met je partner te voeren over zijn of haar depressieve gevoelens. Therapeut Rachel Gersten oppert dat je je lief ook kunt steunen met kleine gebaren. “Je kunt er voor je partner zijn door simpelweg samen een film op de bank te kijken. Of door zijn of haar favoriete ijsje mee te nemen als je in de supermarkt bent.”

Volgens Gersten kan een kleine daad een groot effect hebben. Wel benadrukt ze om professionele hulp in te schakelen als je partner heeft uitgesproken zichzelf iets aan te willen doen.

Waak voor je eigen mentale gezondheid

Ook therapeut Nedra Tawwab benadrukt het belang van hulp van buitenaf. Als je partner depressief is, kan dit namelijk voor jou ook een behoorlijk zware last zijn. “Een manier om je partner en jezelf te helpen is door hulp van buitenaf in te schakelen”, stelt ze.

“We ervaren allemaal een soort van verdriet in deze tijden”, vindt Tawwab. “Je kunt in een situatie verkeren waarin je het al lastig vindt om voor jezelf te zorgen. Het kan dus te veel worden om ook de emotionele lasten van je partner op je te nemen.” De therapeut raadt aan om grenzen te stellen aan wat je zelf aankunt. Hoe vaak kun jij het bijvoorbeeld aan om naar de problemen van je partner te luisteren?

Praten met een therapeut kan de oplossing bieden voor je vriend of vriendin. Een professional luistert onbevooroordeeld naar iemand en verlicht daarmee mogelijk de zware emotionele last die op jouw schouders rust.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');