doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Zo maak je een comeback na een blunder op werk

Falen op zich voelt al vervelend genoeg, maar wanneer je een blunder maakt op werk kan het nog veel erger aanvoelen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451bbaa313c img{#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451bbaa313c img{#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451bbaa313c img{#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451bbaa313c img{#fig-61451bbaa313c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}falen

Falen op zich voelt al vervelend genoeg, maar wanneer je een blunder maakt op werk kan het nog veel erger aanvoelen. Dit komt omdat dit gebeurt in het bijzijn van mensen die je bijna elke dag ziet. En toch is falen voor iedereen onvermijdelijk. We're all human! Maar het kan nogal een uitdaging zijn om met deze 'fouten' om te gaan, terwijl het juist een belangrijk onderdeel van je groei is. Daarom een aantal manieren hoe je een comeback maakt na een misser op het werk.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Iedereen maakt het weleens mee

Het is belangrijk om te onthouden dat falen op werk niet ongewoon is. Net als jij, maakt iedereen fouten. Zit er dus liever niet te lang over in als je een blunder op werk hebt gemaakt. Leer eerder hoe je met deze misser(s) omgaat. Zodra je dit accepteert, overwin je sneller die negatieve gevoelens en de nasleep die hierdoor veroorzaakt kan worden. And remember: van fouten kun je leren!

2. Zie het als een leerproces

Als je ooit 'gefaald' hebt op werk, dan kan je ego wel een oppepper gebruiken. Hoe sneller je omgaat met de negativiteit die erbij komt kijken, hoe sneller je weer opkrabbelt. Leer om te gaan met de teleurstelling en mogelijke verlegenheid.

Hoe je dit doet? Door te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Denk na over de situatie die zich heeft voorgedaan en identificeer de dingen die goed, maar ook niet goed gingen. Waarom gingen de dingen die goed gingen goed? En waarom gingen de dingen die slecht gingen slecht? Door jezelf dit af te vragen, krijg je meer inzicht en wordt je meer bewust van de vervelende situatie. Zie het als een leerproces.

3. Ga om met negatieve emoties

Gevoelens als schaamte, teleurstelling, identiteitsconflict, waardeloosheid en nutteloosheid kunnen allemaal om de hoek komen kijken. Als je deze emoties en gedachten toelaat, kan het een behoorlijke klap voor je mentale gezondheid zijn. Ontwikkel daarom een strategie, waarmee je deze emoties onder controle kunt houden en ze dus ook kunt overwinnen.

4. Neem je verantwoordelijkheid

Het is lang niet altijd even gemakkelijk om de schuld op je te nemen en je fouten toe te geven, vooral als er consequenties aan verbonden zijn. Maar verantwoordelijkheid nemen is wél belangrijk. Niet alleen wordt dit eerder bij je collega's gewaardeerd, het is ook een belangrijk onderdeel voor je persoonlijke groei en ontwikkeling.

Leer van je fouten en zie deze als kansen voor je persoonlijke groei en ontwikkeling. Als je dat kunt, kan je ver komen en succesvol worden. You can do this!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');