Een filtertje hier, een effectje daar: in een mum van tijd zijn foto's met speciale apps bewerkt. Op social media lijken bewerkte foto's tegenwoordig dan ook de boventoon te voeren tegenover onbewerkte foto's. En dat doet meer kwaad dan je denkt. Die gepolijste, bewerkte foto's op sociale media hebben een bizar grote impact op het zelfbeeld van jonge meiden.
Extreem bewerken
Het is inmiddels vijftien jaar geleden dat Dove de eerste Evolution-film naar buiten bracht. In deze video werd het bewerken van foto's in advertenties aangekaart. Inmiddels zijn we al flink wat jaren verder, maar blijken onrealistische foto's op social media nog steeds een groot probleem.
Het extreem bewerken van foto's is tegenwoordig niet meer zo moeilijk als voorheen. Waar eerder alleen professionals op een foto oneffenheden konden laten verdwijnen, de shape van een neus konden veranderen of lippen ietwat vergroten, is dat tegenwoordig met een app en één druk op de knop al gedaan.
Reverse selfie
Het bewerken van een foto anno 2021 is geen hogere wiskunde meer, en dat is zorgelijk. Uit een onderzoek van Dove blijkt dat 80 procent van de meisjes onder de 13 jaar een filter of app gebruikt om haar uiterlijk op een foto te veranderen. Daarnaast bleek 77 procent van de meisjes één of meerdere lichaamsdelen op een foto te veranderen of te verbergen. Ook bleek dat hoe langer meisjes bezig zijn met het bewerken van hun foto’s, hoe vaker zich problemen met zelfvertrouwen voordoen. En dat is behoorlijk shocking.
Met de campagne 'Reverse selfie' wil Dove laten zien hoe bewerkingsapps de realiteit kunnen vervormen en hoe jonge meisjes er gebruik van maken, voordat ze een foto op social media delen. Speciaal voor deze campagne werd een film gemaakt waarin duidelijk wordt hoeveel aanpassingen er voor het plaatsen van de foto gemaakt worden met speciale apps. In plaats van foto’s van modellen op de set, zijn het nu meisjes in hun slaapkamers die hun identiteit wegfilteren. Het gebeurt meer dan je denkt, helemaal nu we in tijden van een lockdown meer dan ooit gebruik maken van onze telefoon.
Steentje bijdragen
Dove zet zich in om een inclusiever beeld van schoonheid te creëren, zodat de meisjes die opgroeien met social media zichzelf ook vol zelfvertrouwen kunnen ontplooien. Zo heeft Dove bijvoorbeeld geen digitale vervormingen in haar advertenties.
Wil jij hier graag een steentje aan bijdragen? Op de website van Dove wordt uitgelegd op welke manieren jij jonge meisjes kan helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Ook heb je de mogelijkheid om een petitie te tekenen. Dus, spread the word!
- Grazia
- Dove