doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Twijfel je continu aan je eigen kunnen? Zo pak je die neerwaartse spiraal aan

Geen zorgen, ondanks dat het onmogelijk lijkt kun je hier wél uitkomen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
zelfvertrouwen werk

Zit je ook weleens vast in een spiraal waarin je denkt dat je nergens goed in bent en dat je nooit succes zult hebben? We've all been there. Maar als je continu twijfelt aan je eigen kunnen en je je zorgen maakt of je wel capabel genoeg bent, kun je te maken hebben met een vertrouwenscrisis. Maar geen zorgen, ondanks dat het onmogelijk lijkt kun je hier wél uitkomen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Wees je ervan bewust

Wat de eerste stap is om het probleem aan te pakken? Door te erkennen dat het gebeurt. Is je zelfvertrouwen aanzienlijk veranderd en heeft dit een negatieve invloed op je? Dan kan dit volgens Andrew Harvey, lid van de Counselling Directory, wijzen op een aanhoudend probleem dat moet worden aangepakt. Wel merkt hij op dat het belangrijk is om een verschil te zien tussen een eenmalige slechte dag en een voortdurende strijd.

"Het stemmetje in je hoofd dat zegt dat je niet genoeg bent, gaat van luid naar oorverdovend en je begint alles wat je doet te heroverwegen", zegt loopbaancoach Claudine Robson tegen Metro UK. Zo kunnen je gedachten je geest overheersen, maar er zijn ook fysieke signalen zoals slaapgebrek, een verandering in eetlust en zelfs een verandering in houding (van alert en rechtop naar verslagen en ingezakt).

Onderzoek waar het vandaan komt

Heeft iets dit gevoel veroorzaakt of is er een bepaalde kwestie waardoor je aan jezelf twijfelt? Volgens Harvey is het verstandig om om je heen te kijken. Wat is er veranderd? Wanneer is het begonnen? Is er iets gebeurd? Het kan een goed idee zijn om dit met iemand te bespreken die je vertrouwt, vaak helpt dit vast te stellen wat er aan de hand kan zijn.

"Er zijn veel dingen die een vertrouwenscrisis kunnen veroorzaken. Veel voorkomende triggers zijn hatelijke opmerkingen, werken in een niet-ondersteunde cultuur, te snel promotie krijgen of een clash tussen jou en het bedrijf", aldus Robson. Maar wist je dat je dit ook kunt krijgen als je overgekwalificeerd bent? Dit komt omdat het dan geen uitdagend werk is, waardoor je op de automatische piloot staat en hierdoor fouten kunt maken, wat vervolgens het zelfvertrouwen kan ondermijnen.

Zo doorbreek je het

Wil je dit patroon graag doorbreken? Volgens Harvey zou je dan moeten erkennen dat je in een neerwaartse spiraal zit en dat je harde zelfkritiek niet echt gebaseerd is op de realiteit. "Dit kan al een enorm verschil maken." Daarna zou je die negatieve zelfpraat tegen moeten gaan. Je weet wel, dat vervelende stemmetje in je hoofd die zegt dat je niet goed genoeg bent en dat je gaat falen. Elke keer als je dit denkt, neem dan de tijd om het bewust te corrigeren met het tegenovergestelde bewijs. Bijvoorbeeld: je denkt dat je niet goed bent in een bepaald aspect van je werk, neem dan de tijd en denk aan al je successen. "Herinner jezelf eraan dat je deze baan niet voor niets hebt, dat je dingen al eerder goed hebt gedaan en dat je dat opnieuw zult doen. Neem een stapje terug en probeer de situatie objectief te bekijken", adviseert Robson.

Herinner jezelf eraan wie je bent, hoe ver je bent gekomen en waar je naartoe gaat. Als je van het pad af bent, onderneem dan stappen om er weer op te komen. You've got this!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');