doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Dit is wat je kunt doen als je symptomen van een thuiswerk burn-out ervaart

Een belangrijke manier om stress tegen te gaan is bewegen. As easy as that!
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173ce7b645bf img{#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173ce7b645bf img{#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173ce7b645bf img{#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173ce7b645bf img{#fig-6173ce7b645bf img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}thuiswerk burn-out

Nederland zit inmiddels al ruim een jaar in een lockdown en de versoepelingen blijven maar uit. Het resultaat? Een 'thuiswerk-burnout'. Niet zo gek, want er komt veel op je af en er zijn maar weinig uitlaatkleppen om te ontstressen. Hoe je deze burn-out tegen kunt gaan? Reebok voerde een onderzoek uit hoe je het beste je gezondheid én productiviteit kunt verbeteren.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Wat is een burn-out?

Een burn-out is de reactie van ons lichaam op een langdurige staat van stress die vaak naar boven komt met gevoelens van vermoeidheid, onthechting, een gebrek aan motivatie en een negatieve of cynische kijk op werk. Hoe je een burn-out kunt herkennen? Volgens Ruth Cooper Dickson, Positive Psychology Practitioner, kan het zich op drie manieren uiten:

1. Het gevoel weinig energie te hebben en uitputting

2. Terugtrekking en minder betrokkenheid bij het werk zelf

3. Verminderde professionele zelfredzaamheid

Wist je dat vooral in thuiskantoren een burn-out op de loer ligt? Dit komt doordat velen moeite hebben om werk en privé gescheiden te houden, wat weer zorgt voor een slechte balans. Ai!

Zo pak je het aan

Wat je kunt doen om een burn-out aan te pakken? Simpelweg door te bewegen. As easy as that! Volgens Joe Mitton, oprichter van Mittfit, onthult namelijk dat het essentieel is om regelmatig te bewegen. "Om dopamine en serotonine vrij te maken, die zowel helpen bij de stemming als de slaap." Wat in the end er weer voor zorgt dat je stress afneemt.

Hoe je het meeste resultaat behaald? Door elke dag korte periodes van lichaamsbeweging in te plannen. "Het vinden van een oefening die je leuk vindt, is van vitaal belang, omdat dit je helpt om consistent te blijven door ervoor te zorgen dat je pauzes neemt en dagelijks actief blijft", legt omgevingspsycholoog en welzijnsconsulent Lee Chambers MSc MBPsS uit.

Top 10 Nederland

Het maakt dus niet uit of je een blokje om gaat, danst in je woonkamer, yoga in de keuken doet of een lichaamsgewicht circuit in je slaapkamer. Lichaamsbeweging heeft aanzienlijke voordelen op je geestelijke gezondheid!

En wist je trouwens dat yoga de meest populaire sport voor het omgaan met een thuiswerk burn-out in Nederland is? Gevolgd door fietsen, wandelen, pilates en dansen. Benieuwd naar de top 10? Je vindt 'm HIER.