De carrièrelessen van Anneloes van der Heijden 

Het motto van Anneloes luidt: 'No guts, no glory.'

Anneloes van der Heijden

Anneloes van der Heijden is de oprichtster van het succesvolle kledinglabel Studio Anneloes. Een kledingmerk dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en transparant communiceert over de productie. Deze maand viert Studio Anneloes haar 15-jarig jubileum. Ter ere van de gelegenheid sprak Marie Claire met Anneloes herself over de wijsheden die zij tijdens deze periode aan het roer van Studio Anneloes opdeed.

Leer van je fouten

“De grootste les die ik van mijn bedrijf heb geleerd is dat je moet leren van je fouten. Dit is ook wat ik tegen mijn kinderen van 16 en 17 jaar zeg. Het is echt niet zo dat je geen fouten meer mag maken. Het maken van fouten zie ik als leergeld. Je moet er ook zeker niet te lang in blijven hangen. Erken je fouten, wees je er bewust van en zorg dat je die fout niet weer begaat.”

Tegenslagen maken je sterker

“Ik vind het altijd een enorme uitdaging om mijn fouten te boven te komen, maar als alles goed gaat vind ik dat ook saai. Ik praat nu wel vanuit een luxepositie. Ik ben vanaf dag één geld gaan verdienen met mijn bedrijf. Tijdens de uitbraak van corona was ik echt even twee dagen van het padje, maar daarna bedacht ik me dat ik deze rustige periode moest benutten. Mezelf even opnieuw uitvinden en kritisch naar mijn organisatie kijken; wat doen we momenteel niet goed? Tegenslagen maken je alleen maar sterker en ik probeer van het negatieve iets positiefs te maken.”

Verzamel goede mensen om je heen

"Ik denk dat je heel eerlijk naar jezelf moet blijven kijken. Je moet jezelf in de spiegel kijken en jezelf afvragen waar je minder goed in bent. Ik ben bijvoorbeeld geen marketeer. Erken dat je niet perfect bent en dat je je op een gegeven moment moet concentreren op jouw talenten en de zaken die je nodig hebt binnen je bedrijf. Verzamel een club goede mensen om je heen en stimuleer elkaar om mooie dingen te maken. Sta hen ook toe om fouten te maken en om daarvan te leren. Ik heb daarom ook wel als motto: no guts, no glory.”

Weet wie je doelgroep is

“Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Voor het coronavirus uitbrak was ik vaak aanwezig bij events van winkeliers en dan had ik meteen contact met de consument en kon ik feeling krijgen met hun wensen. Corona heeft nu veel teweeggebracht en dat zie je ook terug in het koopgedrag. Na 15 jaar hebben we nu voor het eerst een consumentenonderzoek gedaan om te kijken hoe mensen Studio Anneloes ervaren. Daar zijn veel interessante gegevens uitgekomen en daar zijn we nu van alles op aan het finetunen."

Jubileum

Vandaag 26 mei viert Studio Anneloes haar 15-jarig jubileum. Ter ere van deze dag lanceerde Anneloes haar jubileumcollectie The secrets of Studio Anneloes. De kleding is, net zoals de kleding uit haar andere collecties, voorzien van een QR-code waarmee je de footprint van het kledingstuk kunt bekijken. Wat Anneloes wenst voor de toekomst? Dat ze het merk verder kan blijven uitbreiden. “Ik hou ervan dat we ons continu blijven verbeteren en dat we relevant blijven. Ik wil mooie dingen blijven maken en vrouwen gelukkig maken met onze kleding.” Op naar de volgende 15 jaar!

Carriere
  • Studio Anneloes