doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab2993bcf88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bcf88 img{#fig-61ab2993bcf88 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61ab2993bcf88 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bcf88 img{#fig-61ab2993bcf88 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Zo blijf je 's nachts langer in een diepe slaap en word je energieker wakker

Wat er met je lichaam gebeurt als de wintertijd ingaat

Dit weekend is het weer zover.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bdaf7 img{#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bdaf7 img{#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bdaf7 img{#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2993bdaf7 img{#fig-61ab2993bdaf7 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}wintertijd

De overgang van winter- naar zomertijd is voor velen pittig. Daarentegen vinden we het minder erg als de wintertijd ingaat, want dat betekent dat we een uurtje langer kunnen slapen. Al blijkt ook dat voordelige uurtje een impact op je lichaam te kunnen hebben.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Vermoeidheid, slecht slapen en een slecht humeur

Ook al kun je tijdens de wintertijd een uurtje extra slapen, toch zorgt het bij sommige mensen voor vermoeidheid, slecht slapen, en een slecht humeur. Dit komt omdat het uurtje onze biologische klok in de war schopt. Volgens Britse onderzoekers heeft dit alles te maken met ‘klokgenen’, genen die invloed hebben op ons biologische ritme. De klokgenen, die verantwoordelijk zijn voor ons dag- en nachtritme, worden aangestuurd door de biologische klok in je hersenen.

Wanneer de klok een uur voor- of achteruit wordt gezet, loopt het ritme dat ons wordt opgelegd dus niet meer samen met onze biologische klok en onze klokgenen. Dit zorgt voor een verstoring die je lichamelijk wel kunt voelen. Je lichaam is er namelijk aan gewend rond een bepaald tijdstip het slaaphormoon melatonine te produceren. Wanneer de klok wordt verzet raakt ook de aanmaak van dit slaaphormoon in de war. Dit kan ervoor zorgen dat je slechter in slaap kunt komen ‘s avonds.

Nieuw ritme

Maar voor de mensen die last hebben van het verzetten van de klok is er goed nieuws. Binnen twee weken zou iedereen namelijk helemaal gewend moeten zijn aan de nieuwe tijd. Hoe je het proces kunt versnellen? Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk tijd buiten doorbrengt en pas je direct aan aan het nieuwe ritme. Sta daarom rond dezelfde tijd op als altijd en neem ook je maaltijden rond dezelfde tijd. Dan voel jij je snel weer de oude!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');