Een follow-up bericht na je sollicitatie: hoe doe je dat?

Je kunt er een goede indruk mee maken.

Wanneer je met stalen zenuwen je sollicitatiegesprek hebt doorstaan komt het nog maar op één ding aan: wachten. Gelukkig weet je vaak binnen welk tijdbestek je zult horen of je het bent geworden of niet, maar het kan slim zijn om voor die tijd nog eventjes van je te laten horen en een follow-up berichtje te sturen. Wanneer en hoe doe je dit? Wij hebben wat tips voor je.

Persoonlijke inhoud

Uiteraard heb je ongetwijfeld een verpletterende indruk gemaakt tijdens het gesprek, maar je wilt er toch voor zorgen dat ze je niet vergeten. Een follow-up berichtje is dan een uitstekend idee. Met zo'n berichtje kan je laten weten dat je het een leuk gesprek vond en een positief beeld hebt van het bedrijf. Ook kun je de recruiter bedanken voor diens tijd. Dit is alleen wel vrij algemeen, dus daar wil je het zeker niet bij laten.

Door te benoemen wat je leuk vond aan het gesprek maak je je bericht persoonlijk. Ben je ontzettend verrast over het leuke takenpakket, benoemd dit dan vooral in je bericht. Bonnie Dilber, recruiting manager voor Zapier, gaf in gesprek met Stylist een perfect voorbeeld dat een goede indruk op haar maakte. "Een sollicitant stuurde mij eens een blogpost die ze had geschreven over een onderwerp dat wij hadden besproken tijdens ons gesprek. Deze follow-up benadrukte echt haar expertise", legt Dilber uit. Een hele blogpost schrijven hoeft natuurlijk niet per se. Kies vooral iets dat past bij jou als persoon en bij de baan die je op het oog hebt. Ten slotte kan je het bericht afsluiten door te benoemen dat je ernaar uit ziet om van ze te horen.

De juiste timing

Als je het sollicitatiegesprek achter de rug hebt, is het netjes om binnen vierentwintig uur een follow-up berichtje te sturen. Kies voor dezelfde methode als die je hebt gebruikt voorafgaand aan je gesprek. Was er contact via email, stuur dan een een bedankje via de mail. Dat komt natuurlijk over, maar zo weet je ook zeker dat het bedankje ontvangen wordt. Ook niet onbelangrijk, je kruipt nog even weer in het hoofd van de recruiter, die misschien al weer bezig was met andere mogelijke kandidaten.

Afwachten

Een follow-up berichtje is geen garantie dat je daadwerkelijk wordt aangenomen. Maar het laat wel oprechte enthousiasme en motivatie zien. Misschien vindt de recruiter een andere kandidaat meer geschikt voor de baan die je op het oog had, maar heb je wél een heel positieve indruk achtergelaten waardoor ze je graag een andere functie willen aanbieden.

En hoe zit het met een berichtje wanneer de deadline is verstreken? Dan kun je uiteraard ook contact opnemen. Wanneer een recruiter heeft gezegd binnen twee weken contact met je op te nemen, is het helemaal niet raar om te bellen wanneer je nog niks hebt gehoord. Met een positieve toon en nieuwsgierigheid kan je de dag na de verstreken deadline contact zoeken en vragen naar updates over het sollicitatieproces. Het klinkt misschien opdringerig, maar je weet dan wel waar je aan toe bent én geeft de recruiter opnieuw de indruk dat je enthousiast bent om bij het bedrijf te komen werken. Veel succes!

Bron: Huffpost | Beeld: NL Beeld