Sorry not sorry: 4 alternatieve manieren om je te verontschuldigen

Laten we stoppen om ons overal voor te verontschuldigen.

Lees ook

Als we ergens onnodig goed in zijn, is het wel ons verontschuldigen voor situaties waarin excuses helemaal niet nodig zijn. Een ‘sorry dat ik je weer moet storen’, wanneer jij juist iemand aan het helpen bent, bijvoorbeeld. Het is heus niet altijd nodig om je te verontschuldigen voor iets. Daarom vandaag een paar alternatieve manieren om sorry te zeggen.

(Zelf)respect

Het is zo makkelijk om snel sorry te zeggen voor iets, maar je te vaak verontschuldigen wanneer iets helemaal niet jouw schuld is, kan een nadelig effect hebben. “Het kan ertoe leiden dat mensen minder respect voor je hebben en het vermindert de impact van toekomstige excuses”, vertelt neuropsycholoog Nawal Mustafa op het Instagramaccount The Brain Coach. Maar het allerergste is, zo stelt ze, dat het ook je eigen zelfrespect kan aantasten.

Sorry zeggen wanneer je daadwerkelijk fout zit, is en blijft natuurlijk belangrijk. Maar er zijn ook veel situaties waarin het helemaal niet nodig is om je te verontschuldigen om een bepaalde boodschap over te brengen. Daarom deelt Mustafa graag vier alternatieven die de woorden ‘sorry’ niet omvatten.

1. Laat zien dat je actie onderneemt

Je kunt je natuurlijk verontschuldigen als je bijvoorbeeld te laat bent, maar daar heeft iemand eigenlijk niets aan. Het is beter om te laten zien dat je ervan hebt geleerd. “Dit helpt om te laten zien dat je de verantwoordelijkheid neemt over je eigen acties”, vertelt Mustafa. Zeg dus niet: “Sorry dat ik er niet sneller was. Ik had het zo druk”, maar zeg “Ik weet dat ik te laat ben. Dit was een eenmalig incident en ik zorg dat het niet nog een keer gebeurt.”

2. Bedank iemand

Een excuses omzetten tot een bedankje? Klinkt onwennig, maar er zijn genoeg scenario’s waarin dit gewoon kan. Bijvoorbeeld wanneer je iemands hulp nogmaals nodig hebt. Je hoeft je niet te verontschuldigen als je iemands tijd weer in beslag neemt. Zeg in plaats daarvan: ‘Ik waardeer het heel erg dat je de tijd weer neemt om X of X met me door te nemen. Bedankt daarvoor.’

3. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen fouten

We zeiden het net al, maar met een verontschuldiging koopt iemand vaak weinig. “Kleine fouten maken is normaal en je hoeft je daar echt niet keer op keer voor te verontschuldigen”, aldus Mustafa. “Zeker als het de eerste keer is dat je die kleine error maakte. Het is veel belangrijker dat je die fout erkent en het benoemt.” In plaats van: ‘Sorry, ik heb geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren’, kun je zeggen: “Bedankt dat je me hierop hebt gewezen. Ik heb het over het hoofd gezien, maar zal het meteen oplossen’.”

Uiteraard is een ‘sorry’ bij een grote fout wel op z’n plaats.

4. Communiceer je behoeftes duidelijk

We zijn allemaal mens en niet elke boodschap komt in een keer bij ons aan. We kunnen ons daarom best bezwaard voelen als we weer om uitleg moeten vragen en dat resulteert erin dat we al snel sorry zeggen. ‘Sorry dat ik nog een vraag heb’, maar dat is dus helemaal niet nodig. Vertel in plaats daarvan gewoon wat je nodig hebt. ‘Ik zou heel graag wat meer duidelijkheid willen over X of X’ volstaat in zo’n geval ook gewoon.

Bron: The Brain Coach | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook