7 manieren om je eetpatroon af te stemmen op je persoonlijke behoeften

Haal het meeste uit je voeding.

Lees ook

Het is geen geheim dat groenten en fruit gezond zijn. Ook vette vis, zuivel en olijfolie horen thuis in een gezond eetpatroon. Toch wil dat nog niet zeggen dat al deze gezonde producten per se goed zijn voor jou. Wij delen zeven manieren om je eetpatroon af te stemmen op jouw persoonlijke behoeften.

1. Zo ga je om met voedselallergie- of gevoeligheid

Als je gevoelig of zelfs allergisch bent voor bepaalde voedingsmiddelen, dan krijg je klachten van de meest gezonde producten. Denk aan tomaten, bonen en noten. De klachten die je ervaart, zijn van persoon tot persoon verschillend. Een voedselallergie is vaak gemakkelijk te herkennen omdat je vrijwel direct heftige klachten hebt. Voedselgevoeligheid kan lastiger te herkennen zijn. Je hebt dan vaak te maken met mildere en langdurige symptomen die binnen drie dagen ontstaan nadat je een bepaalde voedingsmiddel hebt gegeten.

Omdat een voedselallergie of -overgevoeligheid zo individueel is, gaat het erom erachter te komen welke producten bij jou precies klachten geven en in welke hoeveelheden. Daarbij is het wellicht handig om te weten dat mensen met glutensensitiviteit vaak verschijnselen hebben die zowel doen denken aan coeliakie als aan het prikkelbare darmsyndroom.

2. Houd gezondheidsperikelen in je familie in gedachten

Bij je keuze voor bepaalde voedingsmiddelen kun je de eventuele gezondheidsproblemen in je familie in gedachten houden. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een grotere kans op voedselintoleranties omdat ze een tekort of gebrek hebben aan een bepaald enzym voor de verwerking ervan. Denk aan lactose-intolerantie of koolhydraatintolerantie.

3. Besteed aandacht aan je darmflora

Een groot deel van je immuunsysteem bevindt zich in je darmen. Op basis van jouw persoonlijke gezondheid valt er dus iets zeggen over de status van jouw darmflora en of het een goed idee is om te werken aan een betere balans tussen de micro-organismen in jouw darmen.

Je darmflora heeft ook invloed op je gewicht. Het blijkt dat slanke mensen hun figuur vaak danken hebben aan een gezonde darmflora. Mensen met overgewicht hebben vaak een ongezonde darmflora, zo toont onderzoek uit 2010 door arts-onderzoekers van het AMC aan. Ook dit kan dus een indicatie zijn om aan je darmflora te werken.

4. Houd rekening met het verband tussen voeding en je genen

Hoe je spijsvertering werkt en hoe je voedsel verteert, wordt voor een belangrijk deel bepaald door je genen. Wat de één gemakkelijk kan verteren, kan bij iemand anders dus heel anders werken.

Omgekeerd zijn ook bepaalde voedingsmiddelen en voedingsstoffen die invloed hebben op de manier waarop je lichaam informatie uit je genen afleest en op basis hiervan eiwitten en RNA maakt. Je voedselkeuze heeft dus ook weer invloed op de manier waarop je genen werken.

5. Vasten: wat werkt voor jou?

Je eetpatroon bestaat uit een afwisseling tussen eten en niet eten. Nu kun je ervoor kiezen om een langere periode tussen je maaltijden aan te houden. Je bent dan aan het vasten. Vasten kan heel gezond zijn voor je lichaam en je gewicht. De sleutel is om uit te vinden wat werkt voor jou.

6. Houd rekening met jouw dagschema en persoonlijke voorkeuren

Bij het bepalen van een gezonde eetstijl is het belangrijk om je dagschema en persoonlijke eetvoorkeuren voor ogen te houden. Als je op momenten gaat eten waarop je eigenlijk geen tijd hebt, houd je het namelijk niet lang vol.

Hetzelfde geldt voor het eten van producten die je niet lekker vindt. Ook te weinig eten, zoals met crashdiëten, werkt niet. Zo’n eetpatroon zorgt er zelfs voor dat je voedingsstoffen tekortkomt en dat is verre van gezond.

Een gezond eetpatroon is bedoeld om je lichaam te voeden, zodat jij volop voedingsstoffen binnenkrijgt om optimaal te functioneren. Kijk dus vooral welke gezonde voedingsmiddelen jij aan je eetpatroon kunt en wilt toevoegen en op welke tijdstip je dat doet.

7. Haal voedsel lokaal

Bij je keuze voor voedingsmiddelen is het een goed idee om streekproducten in overweging te nemen. Voedsel dat lokaal is geteeld, is niet alleen goed voor het milieu. Ook je gezondheid vaart er wel bij.

Het gaat bij streekproducten vaak om seizoensproducten, die meer smaak en voedingswaarde hebben op het moment dat ze worden geoogst. Haal je voedingsmiddelen dus uit je eigen omgeving en geniet van de rijke en volle smaken van verse voeding van het seizoen.

Tekst: Annemiek van der Krogt, healthblogger | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook