Steeds meer werkgevers vinden het belangrijk dat je over soft skills beschikt

Dit is wat je wilt weten over die zogenoemde soft skills.

Lees ook

Het is altijd een beetje passen en meten wanneer je je cv een refresh geeft. Bijbaantjes waren relevant toen je een tiener was, maar wil je die nu nog benoemen? En moet je eigenlijk een plekje reserveren voor een link naar je LinkedIn-profiel? Eén ding dat je in ieder geval niet mag weglaten zijn je soft skills. Werkgevers zijn deze kwaliteiten namelijk steeds meer gaan waarderen.

Belang van soft skills

Soft skills kunnen enorm veel vaardigheden zijn, maar het komt erop neer dat het persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden zijn. Het zijn vaardigheden die heel belangrijk zijn om een baan goed uit te voeren en om goed met anderen om te gaan. En werkgevers zijn deze kwaliteiten steeds meer gaan waarderen. Een overgrote meerderheid van werkgevers – a whopping 93 procent – stelt dat soft skills een cruciale rol spelen in de keuze om iemand wel of niet aan te nemen.

“Ik zou zeggen, in het algemeen, dat communicatie erg hoog op de lijst staat, gezien mensen nu op zoveel verschillende manieren werken, zoals hybride”, vertelt chief marketing officer Kristin Kelley aan CNBC.

Meest in trek

Hoewel je het eerder misschien niet zo vaak zou zien, nemen steeds meer werkgevers soft skills op in hun vacature-omschrijving. Hieronder vind je een lijst met de kwaliteiten die werkgevers op dit moment het belangrijkst vinden.
1. Communicatievaardigheden 
Aantal vacatures die om deze skill vragen: 6,1 miljoen.


2. Klantenservice
Aantal vacatures die om deze skill vragen: 5,5 miljoen.

3. Goed kunnen plannen

Aantal vacatures die om deze skill vragen: 5 miljoen.

4. Time kunnen managen 
Aantal vacatures die om deze skill vragen: 3,6 miljoen.

5. Projecten kunnen managen
Aantal vacatures die om deze skill vragen: 2,8 miljoen.

6. Analytisch denken

Aantal vacatures die om deze skill vragen: 2,7 miljoen.

7. Het vermogen om zelfstandig te kunnen werken 

Aantal vacatures die om deze skill vragen: 2 miljoen.

8. Flexibiliteit 
Aantal vacatures die om deze skill vragen: 1,3 miljoen.

Het belang van communicatie door gelijkheid en inclusiviteit

Communicatie is natuurlijk altijd al belangrijk geweest. Je moet immers met collega’s en klanten kunnen afstemmen hoe jullie bepaalde dingen gaan aanpakken. Maar daarnaast is communicatie ook belangrijk geworden, omdat diversiteit en gelijkheid een grote rol zijn gaan spelen voor bedrijven. “Om een diverse en inclusieve werkgever te zijn moet je met allerlei verschillende mensen werken, wat betekent dat je effectief moet kunnen communiceren met alle verschillende soorten mensen”, aldus Georgene Huang, co-founder en CEO van Fairygodboss.

Het kan dus geen kwaad om je cv eens te updaten en hier een aantal van je soft skills te omschrijven! Good luck! 

Bron: CNBC | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook